ANALYS. Hamnarnas godshantering trotsade konjunkturen och steg förra året. Positiva trender i Göteborg, Norrköping och Karlshamn.
Godshanteringen i hamnarna ökade 2024 från den historiskt låga nivån som noterades 2023 och som då var den lägsta siffran på två decennier. Både inrikes och utrikes gods över kaj ökade förra året, och tillsammans ökade hanteringen med 3,0 procent till 167,4 miljoner ton — detta enligt statistikmyndigheten Trafikanalys. Lastat utrikes gods ökade med måttliga 1,4 procent. Summan drogs upp av det lossade utrikes godset som ökade med 3,9 procent.
Sverige befann sig i nuvarande lågkonjunktur även förra året. Statistiska centralbyråns statistik om utrikeshandeln redovisade för 2024 fallande varuimport och varuexport, mätt i kronor, jämfört med 2023. Nedgången på 1,8 procent mätt i kronor påverkas utöver av de faktiska varuflödena även av varupriserna och valutakurserna.
Ingen tydlig förklaring
Vi kan konstatera att kurvorna vände uppåt för hamnarna som kollektiv, trots den svaga konjunkturen. Statistiken ger ingen tydlig förklaring till varför. Som sagt ökade det lossade utrikes godset relativt mycket vilket vi kan tolka som en relativt bra efterfrågan på utländska varor från kunder inom Sverige.
En del av det utrikes godset är dock transitogods som bara passerar en svensk hamn på väg mellan andra länder och som därför inte räknas in i svensk utrikeshandel. I Norge och även Danmark har konjunkturen varit betydligt bättre än i Sverige, enligt uppgifter från Konjunkturinstitutet.
Göteborg ökade
I Sveriges största godshamn Göteborg ökade hanteringen av sjögods betydligt mer 2024 än snittet för alla hamnar, nämligen med 12 procent till 39,8 miljoner ton. Detta är samtidigt lägre än den senaste toppnivån från 2018 då hamnen hanterade 40,6 miljoner ton, en mängd som sedan dess alltså inte överskridits något år.
Andelen av allt sjögods i Sverige som passerade Göteborg, vilket vi kan kalla hamnens marknadsandel, var förra året 24 procent. Ännu lite större var andelen av det lastade utrikes godset, nämligen 27 procent.

Om vi bara ser till containrar över kaj så hanterade Göteborg så mycket som 55 procent av alla containrar mätt i tjugofotsekvivalenter (TEU). Antalet TEU i hamnen var i stort sett oförändrat och landade på 904 000 TEU. Samtidigt ökade antalet TEU i hela landet med 3,3 procent till 1 651 000 TEU, så Göteborg tappade alltså något i marknadsandel på den viktiga containermarknaden.
Mer gods i Norrköping
Skillnaden i storlek mellan Göteborg och de andra containerhamnarna är stor, men Norrköping på fjärde plats i listan minskade luckan mot trean Gävle och tvåan Helsingborg genom att Norrköping växte med 24 procent. Under förra året hanterade Norrköpings hamn 113 000 TEU eller 7 procent av hela landets TEU.
Bidragande till ökningen i Norrköping är den utbyggnad i Pampushamnen som invigdes i september 2023. I kombination med den nyligen färdigställda elektrifierade järnvägsanslutningen Kardonbanan erbjuds sedan dess nya möjligheter för effektiva logistiklösningar.
Trelleborg är störst på roro
När det gäller gods i roroenheter som trailers, lastfordon, släp med mera är det Trelleborg som år efter år har de största flödena över kaj. Trots en sexprocentig nedgång förra året till 762 000 enheter i Trelleborg är steget långt ner till Göteborg med sina 478 000 enheter.
Antalet roroenheter i hela landet minskade med 1,2 procent till 2 896 000 enheter. Det var tredje året i rad med fallande hantering av roroenheter sett över hela landet.

Karlshamn har, som Transportnytt tidigare rapporterat om, haft medvind efter utbyggnaden av roroterminalen i Stillerydshamnen 2021–2022. De båda färjerederierna DFDS och TT-line har därefter satsat på trafiken till hamnen. Under 2024 steg antalet roroenheter över kaj i hamnen med 25 procent till 103 000 enheter. På två år har Karlshamn ökat enheterna med 32 procent. Hamnen stannar ändå på topplistans sjunde plats bland rorohamnarna.
Långsiktigt positiv trend för Öresundsbron
Trafiken över Öresundsbron med tunga lastbilar som mäter minst nio meters längd uppmättes 2024 till 590 000. Det var en ökning på ett år med 0,7 procent men något lägre nivå än 2022 då siffran uppgick till 598 000. Det är betydligt färre lastbilar som tar vägen över bron i jämförelse med antalet enheter som tar sjövägen, vilket vi sett var 2 896 000 enheter 2024.
Lastbilstrafiken över bron skiljer sig trots det från sjötransporterna genom en tydligt positiv långsiktig trend. Under de senaste fem åren har ökningen i antal lastbilar varit 15 procent. Ökningen är närmare 50 procent om man jämför 2024 med 2013.
Trafikslagen har sina olika starka sidor och konkurrerar många gånger inte om samma gods. Den motsatta utvecklingen på senare år för roroenheter på fartyg och lastbilar över Öresundsbron säger ändå något.
Godsströmmarna förändras
Det är inte så enkelt som att lastbilarna över bron ökar i antal bara för att de tar hand om gods som kunde gå sjövägen. Godsströmmarna ändras över tid. Antalet godståg över Öresundsbron visar enligt Trafikverket även de en fallande trend, åtminstone sedan 2017. Under den tiden har antalet godståg minskat från 9 100 till 6 700 per år, vilket är en minskning med 27 procent.
Det är möjligt att den landbaserade godstrafiken med både lastbil och tåg över Öresundsbron får en skjuts om cirka fem år. Då har den långa danska tunneln under Fehmarn bält mellan Rödby och Puttgarden öppnat och sänkt transporttiderna till lands mellan Sverige och Tyskland betydligt.