Världens största containerrederier stoppar sin trafik till och från Ryssland. Samtidigt skjuter bränslepriserna i höjden.
Till följd av kriget i Ukraina har nu ett flertal av världens största containerrederier, däribland Maersk, MSC, CMA CGM, Hapag-Lloyd samt ONE, en efter en avbrutit sin trafik till och från Ryssland.
Enligt uppgifter till logistiksajten The Loadstar har nu dessutom ett flertal globala logistikföretag stoppat sin tjänster på den ryska marknaden, däribland Seko Logistics och DP-DHL.
Även logistikkoncernen Kuehne+Nagel meddelar att man stoppar all import till Ryssland, med undantag av läkemedel och humaniärt bistånd.
Vidare uppger Rotterdams hamn, som är Europas största hamn, att ett antal containerterminaler i hamnen i nuläget inte hanterar några containrar med destination Ryssland.
Följer läget noga
Hos Föreningen Svensk Sjöfart följer man situationen noga, samtidigt som tf vd Anders Hermansson säger till Sjöfartstidningen att kriget i Ukraina och de införda sanktionerna ännu inte har påverkat den svenska sjöfarten i någon dramatisk omfattning.
– Det är klart att handeln med Ryssland påverkas och det är ju hela avsikten med sanktionerna. Vi ser att handeln minskar och när industriföretag som har produktion i Ryssland eller som importerar produkter från Ryssland väljer andra lösningar så påverkas också transporterna i väldigt hög grad. De ekonomiska sanktionerna som är på plats har en hämmande effekt på hela handeln. Sedan tar det kanske lite tid innan det är fullt ut och syns vilka effekter det får, säger Anders Hermansson till Sjöfartstidningen.
Ökning med 19 procent
Som väntat har nu också bränslepriserna ökat kraftigt. På torsdagsmorgonen den 3 mars ligger priset på Brentoljan på 118 dollar fatet, vilket betyder att Brent-priset stigit med cirka 19 procent på en vecka. På torsdagsmorgonen kostar bensinen 20,94 kronor litern och dieseln 24,37 kronor litern.
— Trots att inga direkta sanktioner satts in mot Ryssland är i praktiken rysk olja bannlyst på marknaden. Raffinaderier, rederier, banker och många andra vänder rysk olja ryggen. Det skapar i praktiken en brist på olja, vilket är den primära anledningen till den dramatiska prisökningen, säger Johan Söderberg, drivmedelsansvarig på Circle K, till Dagens industri.