Norska Brønnøy Kalk blir kund för Volvo Lastvagnars första kommersiella leverans av en transportlösning med självkörande fordon. Volvo säljer inte bilarna, utan tar betalt för transporttjänsten per fraktat ton.
Sex självkörande lastbilar av Volvos modell FH16 ska köra kalk genom fem kilometer långa tunnlar mellan brottet och krossen. Tester pågår, och full drift planeras till slutet av 2019.
– Konkurrensen i branschen är hård. Vi arbetar hela tiden med att öka effektiviteten och produktiviteten på lång sikt, och vi har en tydlig vision om att vi vill utnyttja nya möjligheter inom teknik och digitala lösningar , säger kalkbrottets vd Raymond Langfjord i Volvos pressmeddelande.
– Det är spännande att vi nu har kommit så långt att vi levererar lösningar med självkörande fordon. Arbetet utförs i ett avgränsat område med förutbestämda rutter och vi kommer kontinuerligt jobba vidare med hur vi kan få ut mesta möjliga av lösningen och skräddarsy den efter specifika kundbehov, säger Sasko Cuklev, direktör för området hos Volvo Lastvagnar.
Navigeringen baseras främst på så kallad lidar-teknik, där utrustningen i princip använder vanligt ljus för att känna av avstånd till andra föremål. I tunnlarna fungerar väggarna som referensobjekt, och som komplement används stolpar och staket.
Brønnøy Kalks kalkbrott ligger cirka 40 mils körning norrut från Trondheim, ungefär i nordlig höjd med Piteå.