Teknikföretaget Semcon ska ta reda på hur autonoma fordon kan användas i Gävle hamn. Först ut att analyseras är processen där containrar flyttas från lagring till kaj.
Konkret handlar det om att hamnoperatören Yilport gett Semcon i uppdrag att i höst genomföra en förstudie över hur transportflöden inom Gävle hamn kan effektiviseras. Med hjälp av autonoma fordon kan logistikprocesser automatiseras vilket innebär minskade kostnader samtidigt som både säkerheten och kvaliteten förbättras.
Semcon lyfter fram det faktum att en hamn, i likhet med exempelvis gruvor och produktionsanläggningar, är ett avgränsat område och därmed en perfekt miljö för autonoma lösningar.
– Visionen är att bygga en helt autonom logistikproduktion för Yilport vilket känns väldigt spännande. Autonoma lösningar optimerar inte bara driftsskostnader utan bidrar även med förbättrad säkerhet, kvalitet och spårbarhet, säger David Darwall, Global Business Manager Applied Autonomy på Semcon, i ett pressmeddelande.
Den logistikprocess som först ska undersökas är containrar som flyttas med lastbil från containerlagring till kaj där sedan kranar lyfter över containern till fartyg. I projektet kommer Semcon att kartlägga alla delar av processen, kostnader, behov och utmaningar för att kunna förstå processen på djupet. Därefter kommer en kravspecifikation, konceptlösning och business case att levereras till Yilport.
Yilport ansvarar för driften av 22 hamnar världen över där samma process för att flytta containers används. Enligt hamnoperatören kan man därmed göra stora ekonomiska vinster om man man kan hitta en lösning som går att applicera på samtliga anläggningar.
– För Yilport är det viktigt att hela tiden ligga i framkant av teknikutvecklingen för att kunna erbjuda våra kunder effektiva lösningar och i Semcon har vi hittat en partner vi verkligen tror på. Automation i hamnar är vanligt men ingen har riktigt löst att få det att fungera tillsammans med annan trafik och här är Semcon i framkant, kommenterar Håkan Bergström, Sales Director Yilport Nordic.