Det är främst i gränsövergångarna mellan länderna i sydöstra Europa och in till Schweiz som lastbilsköerna kan vara långa. Orsaken är gränskontroller på grund av coronakrisen. Det hävdar it-företagen Transporeon och Sixfold som nu offentliggör sina realtidsdata.
It-företagen Transporeon och Sixfold som har tillgång till anonymiserad GPS-data från tiotusentals europeiska lastbilar, låser nu upp sin webbsida som visar var väntetiderna finns någonstans. Det är coronakrisen som medfört gränskontroller, vilket ger väntetider för lastbilar vid en del gränser, även mellan EU-länder.
Av de båda företagens karta framgår att de längsta väntetiderna finns i gränsstationerna i länderna i sydöstra Europa. Det är Slovakien, Rumänien, Ungern och Bulgarien. Vid gränskontrollerna till Schweiz är lastbilsköerna generellt sett också långa. I övrigt var problemen med gränspassagerna få i början av april.
– Trots det spända läget och de snabba åtgärderna som politikerna vidtagit är situationen i stort sett stabil. Lastbilstransporterna når sin destination. Speditörer och logistikavdelningar har sina processer under kontroll.
Det är slutsatsen från Transporeon och Sixfold i den pressrelease där man talar om att kartan med väntetiderna vid gränspassagerna finns tillgänglig för alla. Även väntetider i några större hamnar finns inlagda på kartan.
Lösningen bygger på att ett flertal stora transportföretag har kopplat upp bilarnas positioneringssystem till Transporeons och Sixfolds lösningar.