Myndigheternas agerande vid flera olyckor med gasfordon de senaste åren visar att det behövs åtgärder för att minimera riskerna och bättre kunskaper om gasfordon. Det menar branschorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening.
Det behövs handfasta åtgärder för att minimera riskerna för att Räddningstjänsten, poliser, bärgare, verkstäder, fordonsdemonterare, passagerare, förbipasserande bilister och förbipasserande med flera omkommer eller skadas vid incidenter med gasfordon. Det menar branschorganisationen Sveriges Fordonsverstäder Förenings vd Bo Ericsson.
Han är besviken på myndigheternas arbete efter den uppmärksammade olyckan med en gasbuss som fastnade i tunnelöppningen till Klaratunneln i Stockholm:
– Transportstyrelsen bjöd in till konferens och SFVF:s Säkerhetsgrupp för fordon (SGF) deltog och var även behjälpliga i arbetet med att ta fram konkreta åtgärder för att minimera risker. Transportstyrelsen avrapporterade arbetet men trots det har inget hänt på tre år, vare sig i Klarabergstunneln eller utanför tunneln, för att minimera risker.
Och misstagen och bristerna vid olyckor med gasfordon fortsätter, menar Bo Ericsson.
– Häromdagen inträffade det återigen en gasbussolycka, denna gång i Göteborg. Även vid detta tillfälle var området som spärrades av runt bussen inte tillräckligt stort. Dessutom fick Räddningsledaren på plats felaktig information och avslutade räddningsinsatsen för tidigt.
Bo Ericsson efterlyser också särskilda registreringsskyltar för gas- och eldrivna fordon, som gör att blåljuspersonal vid en olycka eller incident med gas- eller elfordon inblandade snabbt kan identifiera dessa fordon. En åtgärd ha påtalade behovet av redan för flera år sedan:
– I och med att händelseförloppet är snabbt måste Räddningstjänsten, polisen med flera snabbt kunna se att det är ett gas- eller elfordon, vilket inte är så lätt vid kraftig rökutveckling.
Bo Ericsson föreslår också att myndigheterna inrättar en helt ny expertbefattning, som han kallar ”länstekniker”:
– En ”Läns-tekniker” ska besitta expertkunskap om metan-, vätgas- och elfordon och ha ett etablerat kontaktnät för att snabbt kunna inhämta teknisk information. Gång på gång har vi haft änglavakt när olyckor har inträffat med den här typen av fordon, avslutar Bo Ericsson.
Se filmen på den brinnande gasbussen i Malmö HÄR.