Nu finns till sist ett klimatmål från FN:s sjöfartsorganisation IMO. Det är preliminärt och de svenska rederierna ser optimistiskt på möjligheterna att uppfylla det. Vinden kan åter få en viktig roll som drivkälla framgick av sjöfartsbranschens seminarium i Almedalen.
Efter många år av förhandlingar har IMO fattat beslut om att minska sjöfartens utsläpp av växthusgaser med 50 procent fram till år 2050. Anders Hermansson, sektionschef på Transportstyrelsen var på plats i Almedalen och presenterade det fortsatta arbetet med avtalet.
IMO:s beslut som presenterades i april i år efter tjugo år av förhandlingar är en första initial klimatstrategi som kommer att revideras 2023.
– Det är en vision och en vägledning som IMO tagit fram. Den visar också hur angelägen organisationen anser frågan är, sa Anders Hermansson.
– Målen kunde satts högre men vi är relativt nöjda med vad man kommit fram till.
Enligt beslutet ska IMO nu prioritera och utveckla styrmedel för att nå fram till sitt målet. Man ska också göra beskrivningar av vilka konsekvenser olika åtgärder kommer att få, innan mer slutgiltiga beslut kommer att tas.
Transportstyrelsen genomför nu möten med representanter den svenska sjöfartsbranschen för att inhämta åsikter om de fortsatta arbetet med IMO:s klimatmål.
Hermansson underströk att avtalet var på riktigt och kommer att genomföras:
– IMO har en lång historia av att lyckas få igenom sina förslag och att leverera resultat.
Jan Hanses, vd på Viking Line, Per Tunell på Wallenius Marine och Fredrik Larsson, Svensk Sjöfart kommenterade IMO:s klimatmål och hur man tänkte följa upp det.
Jan Hanses berättade om Viking Lines försök med rotorsegel och om hur man stegvis förbättrar energieffektiviteten på sina nya fartyg. Rederiet har redan en gasdriven färja och har beställt ännu en.
– Nästa steg är att effektivisera energiförbrukningen för hotelldelen, där finns en hel del att hämta sa han. Det är hytter, restauranger med mera.
Per Tunell på Wallenius sa att var helt övertygad om att branschen skulle klara IMO:s mål. Wallenius har precis som Viking satsat på gasdrift sina nyare fartyg. Tunell tror att framtidens fartyg åter kommer att använda vinden. Mer än halva energin för driften kan täckas på det viset menar han.
– Vi tänker oss inte rotorsegel, utan andra lösningar som mer liknar vanliga segel, sa han i en kort intervju efter seminariet.
De tre riksdagsledamöterna Maria Malmer Stenegard, m, Johan Büser, s, och Stina Bergström, mp, deltog också i seminariet som modererades av Malin Strand från Fossilfritt Sverige. Svensk Sjöfart var arrangör.
Mats Udikas