Regeringen behöver se över det statliga ägandet i bolagen SJ, Green Cargo, Jernhusen och Infranord. Det är ett av förslagen i Gunnar Alexanderssons utredning om järnvägens organisation. Slutbetänkandet är nu klart och har överlämnats till infrastrukturminister Anna Johansson.
– Ju mer öppen järnvägsmarknaden har blivit, desto mer kan statens ägande av operativa bolag som till exempel SJ och Green Cargo ifrågasättas, menar ensamutredaren Gunnar Alexandersson i slutbetänkandet till utredningen om järnvägens organisation. Den är nu publicerad som: ”SOU 2015:110, En annan tågordning – bortom järnvägsknuten”.
Skälet för en försäljning är att staten redan styr spelreglerna på marknaden och kontrollerar infrastrukturhållaren Trafikverket samt Transportstyrelsen som hanterar säkerhet, tillsyn och marknadsövervakning.
Transportköparna inom näringslivet vill däremot ha kvar Green Cargo som statligt företag. Det framgår av ett särskilt yttrande av Karolina Boholm till utredningen. Hon är styrelseledamot i Näringslivets transportråd och är knuten till utredningen som expert.
– För en fungerande järnvägsmarknad behövs flera aktörer och en fungerande konkurrens, menar hon och understryker att en försäljning av Green Cargo inte får leda till att det blir färre tågoperatörer på den europeiska marknaden. Oavsett om de är statliga eller privata företag.
Alexandersson menar också att regeringen bör se över den depåverksamhet som Jernhusen AB bedriver. Det som inte ska vara ett statligt åtagande i framtiden, kan tas över av andra aktörer. Övrigt flyttas över till myndigheten Trafikverket.
Några övriga förslag i den nästan 500 sidor tjocka utredningen är att:
• förändra modellen för marknadstillträdet på järnväg,
• göra en större översyn av järnvägslagstiftningen,
• göra kraftfulla förbättringsåtgärder när det gäller sammanställning av statistik och andra uppgifter på järnvägsområdet,
• Transportstyrelsen bör ta fram nationella regler för lastsäkring för gods på järnväg och förstärka sitt säkerhetsarbete på järnväg.
Karolina Boholm konstaterar i sitt yttrande att utredningen berör många delar av järnvägen, har arbetat mycket brett och att flera viktiga frågor för väl fungerande godstransporter inte belysts i utredningen. Hon påpekar också att människor som pendlar till en viss fabrik värderas tio gånger högre än varorna från samma fabrik, när spårkapaciteten fördelas mellan persontåg och godståg. Detta trots förmågan att kunna leverera varorna är grunden till varför de människorna överhuvudtaget har ett jobb.
Mats Udikas