
Både Scania och Volvo visar nu upp system med självkörande fordon avsedda för gruvdrift.
Mercedes har legat i täten vad gäller självkörande bilar men nu tycks alltså även svenskarna Scania och Volvo komma över tröskeln, även om införandena i år fortfarande kallas försök.
Scania har utvecklat ett autonomt transportsystem med självkörande lastbilar särskilt för gruvtransporter, och det demonstreras på torsdagen i samband med en hållbarhetskonferens som företaget står värd för i Södertälje. Vilka gruvor som blir först ut är inte klart. Fordonen ingår i ett system som kan styras på hög abstraktionsnivå, till exempel genom en order om att 200 ton malm ska flyttas från en viss plats till en annan genom ett antal turer.
Eftersom gruvor ofta ligger oländigt till kan det vara mycket dyrt att bemanna fordon, och efter sprängning kan mänskliga förare behöva avvakta att dammet lägger sig. Inom gruvområden uppstår inte heller de regleringsfrågor som måste lösas vid trafik på allmän väg.
Det är en bred palett av tekniklösningar som behövts för att förverkliga den självkörande Scanialastbilen. Till dessa hör ett antal framåtriktade kameror som tillsammans kan se markens form, och radar för både närmiljön och ett avstånd på 200 meter framför bilen.
Lastbilstillverkaren beskriver satsningen på autonoma transportsystem och självkörande fordon som strategiskt viktig. Forskningssamarbetet FFI, Fordonsstrategisk forskning och innovation, framhålls som särskilt centralt för utvecklingen, och Scania har även tillgång till Volkswagenkoncernens forskning på området. Även Volvo har i dagarna visat upp sitt motsvarande system, i Göteborg. Sammanträffandet i tid och inriktning beror rimligen på att de två tillverkarna bägge har deltagit i FFI.