EU-domstolen går på Scandlines och Stena Lines linje och säger stopp för EU-beslutet om hur stort statsstöd bygget av en 18 kilometer lång tåg- och vägtunnel mellan danska Lolland och Tyskland ska kunna få. På Femern A/S, som är ansvarigt för projektet, menar man att EU-domen inte kommer att fördröja projektet som ska slutföras 2028.
– Statsstödsmodellen är nu annullerad, och Fehmarnprojektet därmed stoppat, säger Scandlines vd Sören Poulsgaard Jensen i ett skarpt formulerat pressmeddelande.
Sören Poulsgaard Jensen säger sig inte vara emot en Fehmarnförbindelse som etableras med statsstöd, något som kan behövas för så stora projekt, men protesterar mot många aspekter av hur det hade utformats i den planerade finansieringen av tunneln. Brist på transparens och konkurrensneutralitet hör till dem. Scandlines och Stena Line överklagade EU-beslutet till EU-domstolen i november 2015.
– Det är avgörande för oss att tunneln inte efter behag kan använda statskassan till att utöva skattefinansierad prispress när trafikmängderna inte lever upp till de optimistiska prognoserna och färjorna visar sig vara konkurrenskraftiga, tillägger han.
Han ifrågasätter också att EU-kommissionen godkände den danska statens önskan om rätt till 55 års statsstöd samtidigt som argumenten för projektets lönsamhet bygger på att det ska betala sig på 36 år – allt alltså enligt Scandlines pressmeddelande.
På Femern A/S, det företag som driver projektet, räknar man inte med att domen kommer att innebära någon fördröjning. Anläggningsarbetet börjar 2020 och trafiken kommer att kunna börja rulla 2028 enligt en talesman på företaget.
– EU-domstolen beslutade att EU-kommissionen gjorde ett fel när man inte inledde en så kallat formellt utredningsförfarande i samband med att ärendet avgjordes. Kommissionen har nu möjlighet att korrigera felen och ge ett nytt godkännande, säger Allan Christensen som är finansdirektör på Femern A/S.