REPORTAGE. Med sina sju nya eltruckar förstärker verkstadsföretaget EBP i Olofström sin gröna stämpel. Dessutom ger nyinköpen ett bättre flyt i den interna logistiken.
Truckföraren Ida Svensson hämtar färdiga plåtdetaljer från produktionslinjerna och kör dem till lagret.
Hon är truckförare på en av de sju nya eltruckarna från Still som nyligen togs i bruk på Olofströmsföretaget EBP. Ida trivs med komforten som bland annat innebär AC i hytten och den ergonomiska stolen som mjukt följer med framåt vid inbromsningar.
– Utöver att satsningen är bra för miljön uppskattar jag säkerheten, säger hon och pekar på de röda rails på golvet som markerar att innanför dessa får ingen röra sig.
![](https://transportnytt.se/wp-content/uploads/Ida-lastar-liggande-1024x683.jpg)
Det är en av flera säkerhetsdetaljer som följer med den nya truckgenerationen och Ida är själv skyddad av en stålkonstruktion på taket, om något skulle ramla från hög höjd.
Avknoppning från Volvo
EBP är i grunden en avknoppning från Volvo Cars karosserifabrik i andra änden av Olofström. EBP bildades när dåvarande Volvo i mitten av 1990-talet outsourcade produktionen av detaljer med låga volymer, framförallt reservdelar.
Sedan dess har EBP blivit en underleverantör till den globala fordonsindustrin.
![](https://transportnytt.se/wp-content/uploads/EBPs-vd-Mattias-Ivansson-150x150.jpg)
– Vårt fokus är tillverkning av tunnplåtsdetaljer och vi producerar allt från låga till höga volymer, både till serie- och reservdelsmarknaden. Vi tillverkar bland annat alla ytterdetaljer du ser på ett fordon, till exempel motorhuvar, dörrar, bakluckor med mera. Våra största kunder är Volvo Cars, AB Volvo och hela VW-gruppen, informerar bolagets vd Mattias Ivansson.
Höga ambitioner
Ägarbilden har skiftat genom åren, men nu har företaget en privat ägare, Per Vannesjö, och han har höga ambitioner gällande företagets miljöprofil. Det inkluderar även arbetsmiljön för medarbetarna.
Det är anledning till att företaget fasat ut sina gamla dieseltruckar och valt moderna batteridrivna truckar med intelligent teknik. De ersätter fyra eltruckar av äldre modell och de tre dieseltruckarna i utlastningen.
![](https://transportnytt.se/wp-content/uploads/racks-med-detaljer-1-1024x768.jpg)
Tre av truckarna är av modellen Still RX 60-50 som tar laster upp till fem ton, och fyra av den mindre modellen Still RX 60-30 som klarar laster upp till tre ton.
”Större flexibilitet”
Finessen är att man nu bara behöver två eltruckar i utlastningen, mot tidigare tre dieseltruckar.
![](https://transportnytt.se/wp-content/uploads/anette-portratt-150x150.jpg)
– Vi får en betydligt större flexibilitet där truckar som används i produktionen kan användas på utlastningen och omvänt kan truckarna som är vid utlastningen köra i produktionen. Det var inte möjligt tidigare eftersom vi inte ville ha dieselgaser inne i fabriken, berättar Anette Kjellsson, operativ chef och HR-ansvarig.
Truckarna drivs med batterier som lagrar energi och det finns dubbel uppsättning till varje truck.
– Ett batteri håller ett arbetspass, sedan fylls det med vatten och laddas. Laddtiden till fullt batteri är cirka fem timmar, berättar Adnan Satara som är truckansvarig på företaget.
![](https://transportnytt.se/wp-content/uploads/Adnan-150x150.jpg)
EBP har valt att köpa truckarna rakt av istället för att leasa. De är lite dyrare än dieseltruckar, men billigare underhåll och lägre driftskostnader över tid innebär att kalkylen blir ungefär densamma, eller kanske till och med lite bättre.
– På köpet får vi en bättre miljöprofil, bättre arbetsmiljö och säkrare truckar – utöver effektivare produktion, säger Mattias Ivansson.
Viktigt med säkerheten
Säkerheten är något som EBP trycker hårt på. Det har förekommit en del tillbud kopplat till materialhanteringen med truckar, och det vill man få bort. Besökare får nu en säkerhetstagg att hänga på kläderna som piper när de befinner sig närmare än åtta meter till trucken, och även truckföraren får en signal. Trucken saktar automatiskt ned hastigheten om avståndet till personen krymper.
– Det är bra när man ska runda ett hörn och inte har någon sikt, säger Ida Svensson.
![](https://transportnytt.se/wp-content/uploads/ida-taket-syns-683x1024.jpg)
Varje truckförare har också en personlig tagg som de måste sätta i trucken för att kunna köra. De måste också ha gjort en personlig skyddskontroll av trucken för att få access.
Larmar om incidenter
Sensorer anger också om trucken varit inblandad i någon incident, vilket innebär att ingen kan smita från påkörningar.
– Jag kan också följa historik över förarnas hastighet via taggen. Märker jag att någon håller för hög hastighet sätter jag en lägre maxhastighet för den föraren via taggen, säger Adnan Satara.
![](https://transportnytt.se/wp-content/uploads/Tagg-till-tryck-300x200.jpg)
Att vara övervakad är inget som stör Ida Svensson.
– Jag tycker det är bra, speciellt om man är ny och ännu inte har den erfarenhet som behövs för att kunna köra i högre hastigheter.
Transpondrar i slussarna
Till den nya säkerhetstekniken hör också transpondrar i slussarna mellan in- och utfart från fabriken som växlar ned och upp maxfarten.
– Utomhus får truckarna köra max 18 km/h och inomhus 7 km/h, berättar Adnan.
Att det kan bli fler eltruckar på EBP är högst troligt, enligt Mattias Ivansson.
Text: Mikael Svensson
—————————————————–
FAKTA OM EBP
Företag: EBP, från början en förkortning för ”Eftermarknad bilplåt”, då bolaget knoppades av från nuvarande Volvo Cars.
Huvudkontor: Olofström
Grundat: 1996
Vd: Mattias Ivansson
Ägare: Per Vannesjö genom PV Industries
Verksamhet: Tillverkning av yttre karossdetaljer till fordonsindustrin
Antal anställda: 120
Omsättning: 400 miljoner kronor
FAKTA OM EBP:S NYA ELTRUCKAR
Trucktillverkare: Still
Modeller: Still RX 60-50 och Still RX 60-30
Trucktyp: Gaffeltruckar
Drivmedel: Batterier på 900 amperetimmar; uppladdningstiden är fem timmar