Tågtransporter till Kina har blivit ett realistiskt alternativ för svensk industri. Sandvik Materials Technology är ett av de företag som använder tågtransporter som ett alternativ till sjöfrakter.
– Vi har gjort cirka tjugo skeppningar i år säger Stefan Lindberg som ansvarar för samordningen av globala transporter inom affärsområdet.
Försöken med tågtransporter av stålprodukter från Sandviken har fallit väl ut hos Sandvik Materials Technology. Fördelen är att frakttiden halveras gentemot båt.
– Till Asien räknar vi cirka 60 dagar från dörr till dörr med sjöfrakt, och med järnväg blir tiden hälften av det, säger Stefan Lindberg.
En rad exportföretag och företag med tillverkning i Ostasien har börjat använda den här transportvägen under det senaste året, framgår av Transportnytt 9-2013, som innehåller en bred genomgång av möjligheterna det innebär. Tidningen kan beställas från Transportnytts prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.
Tjänsteutbudet har mognat framgår av artikeln. Globala transportaktörer som Schenker, TNT, Geodis Wilson och DHL är några av spelarna på den här marknaden.
En utlösande faktor för genombrottet är att det nu finns två alternativa tågförbindelser till Kina. En ny sydlig järnvägslinje genom Kazakstan kortar transporttiderna, jämfört med Transsibiriska järnvägen som är den landförbindelse till Ostasien som traditionellt har använts. Linjen genom Kazakstan ger dessutom bättre förbindelser med centrala Kina.