Trafikverket presenterar 34 konkreta åtgärder som ska öka takten för ett digitaliserat vägtransportsystem. Ökad informationsdelning kan ge effektivare godstransporter.
Digitaliseringen innebär att vägsystemet och fordonen blir uppkopplade och mer integrerade, något som enligt Trafikverket kan bidra till minskad klimat- och miljöpåverkan samt ökad tillgänglighet och trafiksäkerhet.
I ”Färdplan för ett digitaliserat vägtransportsystem 2022” har Trafikverket samlat 34 konkreta åtgärder hur vägtransportsystemet kan digitaliseras. De 34 åtgärderna är indelade i sju olika områden med titlar som ”Multimodala resor och transporter” och ”Uppkoppling, geostaket och avancerade förarstödsystem”.
Effektivare godstransporter
Stort fokus ligger på möjligheterna med att fånga data på nya sätt, som till exempel fordonsdata och mobildata, vilket blir en följd av att nya fordon och enheter utrustas med avancerade sensorer.
När det gäller godstransporter påpekas att dessa kan effektiviseras genom informationsdelning, vilket ses som en nyckel för samordnade flöden. Samtidigt påpekar man att det i nuläget och av konkurrensskäl finns en ovilja hos många aktörer i den intermodala kedjan att dela med sig av information om sina flöden.
”Samverkan är avgörande”
Enligt Trafikverket ska färdplanen ses som ett underlag för dialog med näringslivsaktörer, forskningsutförare och offentlig sektor.
– Samverkan är avgörande för att ta åtgärderna vidare då Trafikverket är en av många aktörer som tillsammans behöver driva på arbetet. Genom att tydligt visa de behov, idéer och utmaningar vi på Trafikverket står inför kan vi i ett tidigt skede få inspel från andra parter som vi vet har intressanta lösningar och infallsvinklar på dessa behov. Ambitionen är att möta användarnas och samhällets behov i ett digitaliserat vägtransportsystem, säger Olof Johansson, programchef på Trafikverket, i en skriftlig kommentar.
Här kan du läsa ”Färdplan för ett digitaliserat vägtransportsystem 2022” i sin helhet.