Genomskådlighet, systemstöd och beställaransvar hörde till nyckelorden när Logistikpanelen skissade en ljusare framtid för våra vägars hårt utsatta lastbilschaufförer. Men diskussionen fördes mot bakgrund av en miserabel bild av hur många lever idag.
Chauffören och transportköparen får sällskap av hela tre forskare i Logistikpanelen, när social hållbarhet står på agendan.
Freddy Welle – 62-årig chaufför vid åkeriet Mattsson i Göteborg, ordförande för åkerisektionen i Transportarbetareförbundets avdelning 3 vilken har 1700 chaufförer.
Henrik Sternberg – docent vid Lunds tekniska högskola. Studerar bland annat effekterna på logistik och chaufförer av avregleringar såsom de genom cabotagedirektivet och kombidirektivet. Känd genom cabotagestudien, där 8 000 frivilliga har registrerat utländska lastbilar i Norden i en app. Följer bransch och chaufförer på nära håll.
Magnus Andersson – forskare vid forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT som undersöker IT-frågor inom transport- och fordonsbranscherna. Leder nu projekt om hur IT kan användas för att göra transporttjänster mer transparenta, så att effekterna av besluten i kedjan blir mer synliga.
Anne-Lie Lind – Vice vd för Europadelen av luftfiltertillverkaren Camfil Power Systems, som har bas i Borås, och även ordförande för lastbilscentralen Akkafrakt som har 500 fordon i Skåne. Tidigare stor transportköpare som ansvarig för SKF:s globala logistikorganisation.
Per Olof Arnäs, logistikforskare vid Chalmers, producent och programledare för Logistikpodden.
Genomskådliga villkor för chaufförerna i transportkedjorna skulle nog sätta fart på förbättringar, åtminstone för konsumentvaruföretagens transporter. Och betalningsviljan hos slutkunderna skulle nog öka om det blev uppenbart hur små de möjliga besparingarna i transportpriset är i relation till varans slutpris: kanske två öre på en glasspinne. Men hur ska transparensen och helhetsperspektivet komma på plats? Behövs det inte allra minst en Facebookstorm?
Möt denna upplaga av Logistikpanelen, som tar sig an frågan om social hållbarhet med gott mod – men med en lång uppförsbacke framför sig. Utflaggningen av transportuppdragen till låglöneländer tycks snarast tillta. Funkar verkligen beställaransvaret?
Denna logistikpanel är den tredje i en serie som Logistikpodden och Transportnytt står bakom i samarbete. Du kan höra den timslånga inspelningen på logistikpodden.se. Transportnytt 7-2016 kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning. Den första logistikpanelen, som handlade om e-handel, kan du läsa mer om här, och den andra, som handlade om citylogistik, når du här.