Framtidsprognoser pekar på ökad risk för kraftiga översvämningar i Öresund. Öresundsförbindelsens skydd mot stormfloder ska nu förstärkas med mångmiljonbelopp.
Öresundsförbindelsen togs i bruk år 2000 och enligt konsortiet pekar nu framtidsprognoser på att det finns en ökad risk för kraftiga översvämningar i Öresund jämfört med utsikterna under byggtiden.
Enligt Øresundsbro Konsortiet ska man därför lägga 60 miljoner danska kronor (cirka 85 miljoner svenska kronor) på skyddsåtgärder inför stigande havsnivåer.
Skyddsvallar och murar
Konkret handlar det nu om att man ska stormflodssäkra tunneln närmast Danmark under de kommande sex åren. Bland annat ska man etablera skyddsvallar och murar vid tunnelmynningar, järnväg och teknisk utrustning på såväl Peberholm som Kastrup halvö.
– Risken att en stormflod översvämmar tunneln är mycket liten, men om det inträffar får det enorma konsekvenser. Vi satsar därför på ett omfattande stormflodsprogram för att stärka skyddet av förbindelsen mot den nästintill osannolika stormfloden, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Øresundsbron, i en skriftlig kommentar.
Ofattbara konsekvenser
Enligt Øresundsbro Konsortiet skulle en stormflodsöversämning av Öresundstunneln få närmast ofattbara konsekvenser. Förbindelsen skulle behöva hållas stängd i minst ett år, och endast reparationskostnaderna vid en sådan händelse skulle sannolikt uppgå till 4 miljarder DKK (cirka 5,7 miljarder SEK).
Samhällskostnaderna skulle bli långt mycket större.
– När bron skulle byggas tog man beslut om att Öresundsförbindelsen skulle ha den högsta skyddsnivån, till exempel en stormflod i nivå med något som statistiskt bara inträffar var 10 000:e år. Vi ska ha samma skyddsnivå i dag, men det förutsätter stärkta åtgärder, säger Bengt Hergart.