Elektrisk semitrailer presenterad på logtechföretagets egen konferens Mesh, där även en ny API-plattform visades upp.
Göteborgsbaserade Einride har vuxit stort sedan starten 2016 och har nu närmare 500 anställda. Företaget tillhandahåller dels egna autonoma och elektriska fordon, dels digitala tjänster för ruttplanering och liknande, och nyligen meddelades att man ska leverera 300 ellastbilar till A.P. Moller-Maersk i Nordamerika.
På företagets egen konferens Mesh i Göteborg den 19 maj presenterades den nya produkten Einride Trailer, en elektrisk semitrailer som dels ska kunna användas ihop med andra Einride-fordon, dels vara kompatibel med konventionella elektriska semilastbilar.
Trailern ska vara uppkopplad till Einrides operativsystem Saga och därigenom kunna tillhandahålla realtidsdata över parametrar såsom ruttplanering, fyllnadsgrader, lastövervakning och förebyggande underhåll.
”Vision av framtidens trailer”
Enligt företagets vd Robert Falck är Einride Trailer en vision av hur man föreställer sig framtidens trailer.
— Det kanske viktigaste är att den blir digitaliserad, för det ger oändliga möjligheter, säger Robert Falck, som på Mesh uppgav att tester med den nya trailern inleds nästa år.
På Mesh visades också upp en prototyp av Einrides nya batteri, kallat Twin Package 360 kWh, som uppges bli en ny typ av batteri och leverera en räckvidd på 650 kilometer.
— Det blir ett digitalt uppkopplat batteri, som blir en integrerad del av ett större system.
Ny API-plattform
Utöver nämnda hårdvaruprodukter presenterades på Mesh även ett flertal nya funktioner i företagets operativsystem Saga. Dessutom fick deltagarna en förhandstitt på Einrides nya API-plattform Extend, som kommer att använda sig av Sagas modeller, data och intelligens och bli tillgänglig för programvara med öppen källkod.
Einrides vd Robert Falck på konferensen Mesh (foto: Transportnytt):