Den 9 maj öppnade nya Hisingsbron, som ersätter Götaälvbron i centrala Göteborg. Vi frågade ett av rederierna som trafikerar Göta Älv hur den nya bron kommer påverka handelssjöfarten i älven.
Den 9 maj öppnade den nya bron över Göta Älv i centrala Göteborg – Hisingsbron – för all trafik utom spårvagnarna. Därmed kunde arbetena med att riva den gamla och idag slitna Götaälvbron (som öppnades för trafik 1939) inledas.
Den största godstransportören på Göta Älv är rederiet Thunbolagen med säte i Lidköping. Med den gamla bron – Götaälvbron som har en seglingsfri höjd på 19 meter – behövde Thunbolagen bara bygga om sina fartyg genom att förse dem med vikbara master för att kunna passera under bron. Hisingsbron, som ersätter Götaälvbron, har en seglingsfri höjd på 12 meter, vilket gör att många av de handelsfartyg som trafikerar Göta Älv inte längre kan passera under bron:
– Vi kan inte bygga om fartygen så pass mycket att de kan passera under Hisingsbrons max 12 meters seglingsfria höjd. Nu är vi hänvisade till broöppning och Hisingsbron kommer inte alls att öppnas under rusningstid – mellan 6 och 9 på morgonen och 15 och 18 på eftermiddagen. Det får givetvis konsekvenser för oss. Det kommer att bli väntetider för de fartyg som trafikerar Göta Älv. Det i sin tur gör att fartygen nerifrån Göteborg kommer senare upp till sin lossningshamn i Vänern. Och detta leder sedan till övertidskostnader för oss. Så vi kommer att få ökade transportkostnader, berättar Jens Bäckström som jobbar med torrlasttransporter på Thunbolagen.
Innan beslut om brolösning hade fattats argumenterade de berörda rederierna för en bro med större seglingsfri höjd än Hisingsbrons 12 meter. Men något gehör för sina invändningar fick man inte:
– Nej, inte det minsta. Man tänkte, eller tog inte hänsyn till, konsekvenserna för sjöfarten, och för alla företag som nyttjar sjöfrakt, säger Jens Bäckström.
Han bedömer inte att förändringarna ska behöva leda till att Thunbolagen tappar kunder:
– Så drastiskt blir det inte, men det ställer till med problem i den dagliga verksamheten för oss.
Spårvagnarna fortsätter att trafikera Götaälvbron tills arbetena med spårvägsspåren och tillhörande anläggningar på den nya Hisingsbron är klara i sommar.
En viktig drivkraft för att minska höjden på Hisingsbron jämfört med den gamla Götaälvbron var att kunna ha ett så kort brospann som möjligt. Ju högre bro desto längre brospann, och marken runt Hisingsbron är både högt värderad och attraktiv för kommunen.