Andelen svenskar som köpte sin mat på nätet ökade med 24 procent förra året. Frågan är dock hur många som tänker fortsätta med matinköpen via nätet istället för i butik?
De två pandemiåren som ligger bakom oss har som bekant inneburit ett kraftigt uppsving för e-handeln: enligt Postnords E-barometer ökade den totala e-handeln förra året med 20 procent jämfört med 2020, som i sin tur hade en ökning på hela 40 procent.
Även när det gäller dagligvaruhandeln har allt fler svenskar börjat handla via nätet. Enligt Svensk Dagligvaruhandel och deras Dagligvaruindex ökade dagligvarubranschens onlineförsäljning under förra året med 24% jämfört med 2020.
För att ta reda på hur många som tänker fortsätta att handla sin mat via nätet har retailtech-företaget Strongpoint genomfört en enkät via opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov.
Frågan som ställdes var hur de kunder som börjat e-handla sin mat under pandemin planerar att göra det även i fortsättningen.
Svaret? I korthet uppger 29 procent av de tillfrågade att de har fortsatt handla på nätet och planerar att fortsätta med det.
Ytterligare 24 procent av de tillfrågade har fortsatt, men uppger samtidigt att de på sikt planerar att börja handla i fysisk butik igen.
25 procent svarade att de har återgått till att handla mer i butik, om än inte helt, medan 22 procent har återgått till att handla i princip allt i butik igen.
— Dagligvarubranschen har haft en närmast explosionsartad tillväxt av sin onlineförsäljning under pandemin, vissa månader har visat på tresiffriga tillväxttal. Frågan alla ställt sig är naturligtvis hur mycket av detta som är tillfälligt och vad som blir kvar på lite sikt. Det är därför intressant att notera att så många som var tredje av de onlinekunder som tillkommit under pandemin planerar att fortsätta handla online, säger Magnus Rosén, nytillträdd Sverigechef för Strongpoint, i ett pressmeddelande.