Containrar motsvarande tiotals tågsätt hamnar varje år i haven och bara några enstaka procent av dessa bärgas enligt branschens egna uppskattningar.
Sedan flera år gör dels flera organisationer i Europa och dels branschorganisationen World Shipping Council (WSC) uppskattningar över hur många containrar som faller överbord från fartyg varje år:
Enligt miljöorganisationerna (där en av dem är franska Surfrider Foundation Europe) hamnade i genomsnitt 1390 containrar per år i haven åren 2014-2016. Enligt en nyare undersökning som Surfrider gjort hamnade i genomsnitt 2 563 containrar per år i haven åren 2015-2018.
Enligt en uppskattning som WSC gjort och som sträcker sig 12 år bakåt så hamnade i genomsnitt 1382 containrar per år i haven den aktuella perioden. Samtidigt publicerade WSC i juli i år siffror som visar att den förlust av containrar till sjöss som rederierna rapporterar är bara ungefär hälften av den faktiska förlusten som uppskattas varje år. Åren 2017-2019 rapporterade rederierna en förlust av containrar till sjöss på i genomsnitt 779 containrar per år.
BILDEN T H: Twitterbild på japanska rederiet ONE:s containerfartyg Apus efter olyckan i Stilla Havet den 30 november i år då drygt 1800 contanrar föll överbord, vilket är den största containerolyckan till sjöss på flera år.
Enligt Surfriders beräkningar hade totalt 16 635 containrar hamnat i haven från 1994 och till utgången av 2019. Och av dessa förlorade containrar var det enligt Surfrider bara 432 containrar som hade bärgats. Det innebär att bara 2,6 procent av alla tappade containrar bärgades ur haven 1994-2019.
2019 fraktades i hela världen totalt ca 226 miljoner containrar i den internationella sjöfarten. I genomsnitt över 6 000 containerfartyg var i trafik samtidigt.
Enligt data som det tyska analysföretaget Statista sammanställer transporterades förra året totalt 802 miljoner TEU-containrar världen över, varav de flesta fraktades med båt.
Läs även: Rekordförlust av containrar på japanskt fartyg