Tidigare i vinter tappade containerfartyget Apus från japanska rederiet ONE närmare 2 000 containrar i havet under ett oväder. Först nu är hon tillbaka i trafik igen.
Det var den 30 november som det 14 000 TEU stora och 364 meter långa containerfartyget Apus från japanska rederiet Ocean Network Express (ONE) hamnade i ett oväder utanför Hawaii-öarna. Fartyget var på väg från hamnen i Yantian i Kina till Long Beach i Kalifornien och när ovädret dragit vidare hade Apus tappat totalt 1 816 containrar i havet, vilket gör incidenten till den kanske största containerförlusten hittills.
Nu har ONE Apus satts i trafik igen efter att ha legat i hamn i japanska Kobe, dit hon tog sig efter in identen. Apus är nu åter på väg mot hamnen i Long Beach. Hon beräknas anlända den 30 mars – alltså mer än tre månader efter incidenten och fyra månader efter den beräknade ursprungliga ankomsttiden.
Enligt uppgifter som branschtidningen Maritime Executive kommit över var 64 av de totalt 1 816 containrar som Apus tappade i havet lastade med farligt gods. Tidningen skriver också att skadeståndsanspråken från berörda kunder beräknas uppgå till över 100 miljoner dollar.
Läs även:
Rekordförlust av containrar på japanskt fartyg
Så många containrar hamnar i haven varje år
BILDERNA UNDER: Fartyget Apus Instagramkonto. Bilderna är från japanska Kobe, när fartyget precis hade angjort hamnen efter incidenten till havs.