Har du svårt att få överblick över infrastrukturpolitiken? Låt Transportnytts översikt i nr 9 och 10-2015 visa dig vägen mot framtidens infrastruktur, vilka vindar som blåser och allt som ska komma på plats innan nästa tolvåriga åtgärdsplan kan börja gälla 2018. De breda dragen målas just nu.
Artikeln ”Så läggs politikens infrastrukturpussel” i nr 9-2015 gick igenom den rika flora av utredningar och rapporter som ska leda fram till åtgärdsplanen. Till de centrala hör Trafikverkets inriktningsunderlag som nyligen har levererats till regeringen, men även arbeten från järnvägsutredningen, Sverigeförhandlingen, VTI, vägslitageskatteutredningen, Trafikanalys och miljömålsberedningen kommer att spela roll.
I samma nummer berättade riksdagens trafikutskotts ordförande Karin Svensson Smith (MP) i en intervju om sin positiva syn på hur avgifter kan hjälpa till att styra trafik mot sjö och järnväg. Och Sweco Transportsystems vd Mats Hermansson listade några kvalificerade gissningar som kan göras om morgondagens infrastruktur utifrån hur diskussionerna och trenderna ser ut idag.
I senaste numret 10-2015 tittar vi närmare på de ekonomiska grundbegrepp som har blivit allt mer styrande för transportpolitiken på senare år, med fokus på den nya ledstjärnan ”internalisering”. Genom att sätta prislappar på så många som möjligt av de effekter som en transport ger upphov till för utomstående, dess ”externaliteter”, kan samhället bolla tillbaka kostnaderna till transportbeställaren i form av exempelvis en avgift, är tanken. Och för den som vill hänga med i dagens diskussioner om satsningar och avgifter kan det vara särskilt viktigt att förstå betydelsen av transporters marginalkostnader respektive totala samhällskostnader – och skillnaden mellan dem. Låt Transportnytt ge dig full grundkoll.
Transportnytt nr 9-2015 respektive 10-2015 kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.
Alexander Kristofersson