Arbetet med att designa Sveriges tre nya isbrytare är nu klart. Den första isbrytaren kan som tidigast vara i drift 2027.
Tre av Sjöfartsverkets fem nuvarande isbrytare är snart 50 år gamla och behöver bytas ut för att undvika större haverier. Därför har Sjöfartsverket tillsammans med den finska motsvarigheten Trafikledsverket under ett års tid arbetat med designen av framtidens isbrytare. Nästa sommar ska det arbetet vara helt klart och enligt Sjöfartsverket kan den första nya isbrytaren ”i bästa fall” vara i drift 2027.
— Isbrytarna är viktiga för Sveriges näringsliv. Utan isbrytning riskerar norrländska hamnar att hålla stängt upp till 130 dagar om året, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.
Kan bryta bredare ränna
Enligt Sjöfartsverket ska de nya isbrytarna kunna bryta en 32 meter bred isränna istället för dagens 24 meter. Det innebär att norrlandshamnarna kan ta emot de nya och större lastfartygen.
Vidare uppges manövreringen bli enklare med möjlighet att bryta is vid gång både förut och akterut, plus att de byggs för att kunna drivas fossilfritt.
— Vi bygger för framtiden och fartygen blir toppmoderna. Men exakt vilket bränsle vi ska välja är inte klart, kommenterar Katarina Norén.
Finanseringen inte klar
Beträffande finansieringen av de nya isbrytarna så uppges inte heller den vara klar. Kostnaden för investeringen presenteras nästa sommar och beräkningar visar på 1,4 till 2,0 miljarder kronor styck, vilket enligt Sjöfartsverket är väsentligt billigare än tidigare kalkyler.
Sjöfartsverket uppges föreslå att finansieringen tas via den nationella infrastrukturplanen där kostnaderna för vinterhållning av vägar och järnvägar redan finns.
— Vi kommer stå redo nästa sommar att påbörja upphandlingen om finansieringen är klar, säger Katarina Norén.
En intresseförfrågan har nu gått ut till tänkbara leverantörer inför bygget av fartygen.