Sverigebaserade Cdon.com gör om sin butik till ”marknadsplats” à la Amazon, det vill säga bygger in externa butikers sortiment på sin hemsida. Men till skillnad från den globala e-handelsjätten kommer Cdon inte att erbjuda plats i sina egna plockhyllor för småhandlarnas varor, åtminstone inte än.
Förebilden Amazon må vara mest känt för sin shoppingsajt, i varianter för en rad länder med USA i täten. Men genom att hantera även det fysiska varuflödet för ett stort antal externa handlare har Amazon blivit en stor aktör även som tredjepartslogistiker. Bara i Europa hanterar företaget lager på uppåt 1,5 miljoner kvadratmeter golvyta, men har ingen verksamhet i Norden.
Nu tar Kinnevikägda e-handelskoncernen Cdon alltså ett steg för att fylla den nordiska marknadsluckan för ett samlande butiksskyltfönster, en lucka som är flitigt omdiskuterad bland e-handlare. Det görs i dotterverksamheten Cdon.com. Ekonomiskt har Cdon.com stapplat länge, så bolaget torde inte ha mycket att förlora på ett försök att efterlikna Amazon på webben.
Nu kommer alltså den digitala försäljningskanalen på plats. I lagerhyllorna däremot sker inga förändringar, och Cdon-koncernens kommunikationschef Fredrik Bengtsson gör klart för Transportnytt att inga logistiklösningar för tredje part är nära förestående. De externa butiker som ska visa sina varor i Cdons skyltfönster är etablerade distanshandlare med sina flöden på plats. När slutkunden beställer blir Cdon.com motpart för köpet, men varan skickas direkt från den anslutna externa butiken.
Frågan vilket företag, om något, som i Norden ska inta Amazonrollen som ledande plock-och-packexpert åt småhandlare kvarstår alltså tills vidare.
Alexander Kristofersson