För en tid sedan gick fordonskomponenttillverkaren AC Floby i Västergötland över från lastbilar till för de långväga transporterna från sina leverantörer.
AC Floby tillverkar sedan 60 år tillbaka fordonskomponenter till person- och kommersiella fordon och är specialiserade på bearbetning, montering och ytbehandling av bromsskivor, hjulnav och vevstakar. Tidigare kördes materialet från AC Flobys leverantörer ute i Europa huvudsakligen med lastbil till fabriken i Floby i Västergötland. Varje lastbilstransport var i genomsnitt 130 mil lång.
Nu har AC Floby flyttat över transporterna av material från sina leverantörer till järnväg – nästan hela vägen, vilket innebär att 95 procent av alla materialtransporter företaget köper sker med tåg.
Fyra dagar i veckan fraktas materialet från två av AC Flobys största leverantörer med konventionella järnvägsvagnar med hjälp av DB Schenkers tåglösning från Tyskland till Falköping. Varje tågsätt lastas med 64 ton gods vilket motsvarar 2,5 lastbilslass. De sista cirka 15 kilometerna mellan Falköping och Floby körs varorna på lastbil.
När godset till AC Floby ankommer till Falköping läggs det in i i en lagerlokal i godsterminalen Green Logs tåghall. Green Log drivs av det lokala företaget TBN Sweden, som sköter all hantering och fungerar som ett externt mellanlager åt AC Floby.
– Varje dag avropar vi material för nästa dags produktionsbehov, det lastas på en lastbil och körs ut till Floby. Det är sju till åtta bilar med släp som går till Floby varje dag från Falköping. Avståndet mellan lagret i Falköping och Floby är 15 km, förklarar Ida Josefsson, inköpare på AC Floby.
– Den här lösningen passar väldigt bra för oss som fraktar tungt material långa sträckor. Och vi gick faktiskt all in direkt. Den rejäla minskningen av koldioxidutsläpp med 75 procent var viktig för oss. Vi har även sparat en rejäl slant genom att byta till tåg, fortsätter Ida Josefsson.