Långa leveranstider, komponentbrist och fraktkaos kännetecknade truckmarknaden under det gångna året.
Efter pandemin hade nog många hoppats på att 2022 skulle bli lite mer av ett normalår. I stället bröt krig ut i Europa, inflationen skenade och leveransförseningarna förvärrades ytterligare.
– Det är många faktorer som vi inte råder över som påverkar marknaden, men generellt sett är vi väldigt nöjda med 2022 och känner oss väl rustade inför 2023, säger Håkan Hall, vd på Logisnext som under året även bytt varumärke från Unicarriers till Mitsubishi.
Årsstatistiken över antalet sålda truckar i Sverige presenteras från och med i år först i april av branschorganisationen Maskinleverantörerna. Organisationens vd Björn Bäckström kan därför bara ge en övergripande bild av förra årets truckförsäljning.
– Generellt kan man säga att maskinförsäljningen i Sverige under 2022 rullat på med samma volymer som 2021. Det som förändrat sig under året är framförallt fördyringar av maskiner från fabrik – i vissa fall upp till 20 procent, säger han.
”Klarat sig bra”
Linde Material Handling instämmer i att försäljningen rullat på bra och ser ljust på framtiden.
– I stort skulle jag säga att truckmarknaden klarat sig bra. Det är inget rekordår men vi är tillbaka på över 12 000 truckar och fortsätter att ta marknadsandelar, säger Jacob Sjöstrand, som är ny Sverigechef på Linde Material Handling sedan december förra året.
Ribban kvar samma nivå
Ottosson Truck, som är svensk generalagent för Hyundai, gick in i 2022 med målsättningen att slå sitt all-time high från 2021.
– Pandemin hade lättat och det enda vi såg i början av året som skulle kunna stjäla fokus var bygget av vår nya anläggning. Sedan kom kriget i Ukraina och allt som det förde med sig, vilket gör att vi inte kommer nå målet för 2022. Men vi låter ribban ligga kvar på samma nivå och hoppas kunna nå den under 2023 i stället, säger företagets vd Bengt Joelsson.
Långa leveranstider, komponentbrist och fraktkaos drabbade hela branschen och skapade nya utmaningar för såväl leverantörer som slutkunder.
– Leveranstiderna har varit långa under 2022, och vi fick inte hem truckar i den takt vi önskade. Även reservdelar blev en utmaning. Vi lade fokus på att hålla befintlig flotta rullande till stor del, säger Bengt Joelsson, som tror sig se en viss lättnad i september vad gäller leveranstiderna, som för en ny truck ligger på runt nio månader istället för som tidigare tre-fyra månader.
Hyundai håller på att bygga en ny fabrik i Sydkorea där kapaciteten ökar från 17 000 maskiner om året till 30 000. Effekten av detta kommer dock att märkas först under 2024 i Sverige, enligt Bengt Joelsson.
Linde Material Handling har kunnat öka produktionstakten redan nu och har jobbat hårt med att hitta fler leverantörer för att minska sårbarheten.
– Om problemen kommer vara helt borta under 2023 är svårt att säga men det ser betydligt bättre ut, säger Jacob Sjöstrand.
Problem med ledtider
Logisnext, som är Mitsubishis helägda dotterbolag i Sverige, har efter produktionsstörningar och långa ledtider under de senaste två åren nu lyckats uppnå mycket konkurrenskraftiga ledtider, enligt företagets vd Håkan Hall, som konstaterar att mycket tid har gått till att kommunicera med kunderna kring just ledtider under det senaste året.
– Det vi ser är att kunderna förväntar sig mer av oss än att bara leverera en truck. Vi jobbar med att förfina oss ytterligare för att bli en helhetsleverantör som tar ansvar för att kunden ska kunna driva sin logistik på ett kostnadseffektivt sätt, säger Håkan Hall.
El ett fokusområde
Konverteringen till el är ett fokusområde för hela branschen, liksom automation som kommer allt mer. Linde Material Handling har lanserat de elektriska motviktstruckarna X20-X35 under 2022, vilka helt ersätter tidigare dieselmodeller med bibehållen prestanda. Under 2023 lanseras de största modellerna E100-E180 som också de är helt och hållet eldrivna.
– Med de här lanseringarna blir vi unika med ett komplett utbud av batteritruckar upp till 18 ton. Vi har redan fått in ordrar på de större modellerna E100-E180 trots att de ännu inte är lanserade, och det är ett starkt bevis för att marknaden nu är redo, säger Jacob Sjöstrand hos Linde Material Handling, som under 2022 även lanserat sin första semiautomatiserade modell och under året kommer att bygga en organisation för att på sikt ta marknadsandelar inom automation.
Aktivt val
Logisnext har medvetet valt att fokusera tydligt på det elektriska utbudet på den svenska marknaden även om man givetvis även kan erbjuda fossildrivna truckar.
– Jag är stolt över att vår marknadsandel är så pass låg som den är på dieselsidan. Vi har gjort ett aktivt val att styra över på el. Jag ser tydligt att medvetenheten i branschen ökar och menar att vi som fabrikanter har ett ansvar för att aktivt styra över våra kunder från diesel till el, säger Håkan Hall.
Under 2023 kommer Logisnext att lansera en ny generation motviktstruckar på 2-5,5 ton med litiumjonbatterier som i grunden är konstruerad för den nya batteritekniken. Med Mitsubishi i ryggen kan nu även Logisnext öka inom automation.
– Roclas sortiment är nu inkluderat i Mitsubishi och ger oss tillgång till produkter som vi inte kunnat erbjuda tidigare, säger Håkan Hall.
Nya elmodeller på gång
Ottosson Truck och Hyundai har under 2022 uppdaterat sitt eldrivna sortiment i storlekarna 1,5-5 ton med bättre komfort och lägre ljudnivåer. Under 2023 kommer nya elmodeller i det större segmentet, upp till tio ton. Även dieselsortimentet har uppdaterats med nya miljömotorer — de första leveranserna är på väg till Sverige.
– Hyundai ser oss som en viktig partner för sin produktutveckling. I november förra året hade vi det första fysiska mötet sedan pandemin bröt ut, säger Bengt Joelsson.
Ottosson Truck håller på att flytta in i sin nybyggda anläggning längs E22 i Bromölla.
– Med ett bättre läge, ökad tillgänglighet och snabbare vägar ut till kund har vi nu landat i våra 3 000 kvadratmeter verkstad, visningshall och kontor, säger Bengt Joelsson.
Text: Ann-Louise Larsson
(Den här artikeln publicerades ursprungligen i Transportnytt nr 1-2023.)