Färre nyregistreringar för såväl tunga som lätta lastbilar jämfört med året innan.
Branschorganisationen Mobility Sweden har redovisat sina siffror över antalet nyregistrerade fordon under 2024.
För de lätta lastbilarna — alltså fordon med en totalvikt på max 3,5 ton — uppgick antalet nyregistreringar till 38 318, vilket är en minskning med 12 procent jämfört med 2023.
Andelen eldrivna lätta lastbilar ökade svagt, från cirka 20 till 22 procent. Orsaken till den måttliga utvecklingen vad gäller eldrift beror främst på en svaga byggmarknaden, vilket har försenat marknadsintroduktionen av lätta ellastbilar.
Enligt Mobility Sweden behöver därför styrmedlen för att stimulera elektrifieringen förlängas och inte fasas ut — som bekant upphör möjligheten att ansöka om stöd för lätta ellastbilar den 1 oktober i år.
— Regeringens satsning på ett marknadsintroduktionsstöd för det här segmentet måste finnas kvar några år till för att elektrifieringen ska hinna ta fart, kommenterar Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
De tunga lastbilarna minskade under året med 21 procent till 5 230. Av dessa var 6,5 procent eldrivna, vilket är en ökning från 4 procent 2023. Styrmedel för köp av nya ellastbilar har bidragit till den svagt positiva utvecklingen, men enligt Mobility Sweden motverkas den samtidigt av sänkta fossila drivmedelsskatter.
— Sänkt elskatt för fordonsladdning och incitament för ökad efterfrågan av fossilfria transporter är nödvändigt för att elektrifieringen av tunga transporter ska ta fart, säger Mattias Bergman.