Audi har automatiserat materialförsörjningen i sin motorfabrik i ungerska Györ genom att sätta in autonoma truckdragna vagntåg.
Sedan starten 1993 har Audi tillverkat över 39 miljoner motorer vid sin fabrik i ungerska staden Györ, några mil väster om Budapest. Nu har Audi automatiserat den tidigare manuella materialförsörjningen för motormonteringen med hjälp av truckar från tillverkaren Jungheinrich.
Automationslösningen som Jungheinrich levererat består av sex automatiserade dragtruckar som bygger på dragtruckmodellen Jungheinrich EZS 350.
Dragtruckarna är utrustade med navigationsteknik och ersätter tidigare manuellt styrda rutintransporter i motorproduktionen.
Dragtågen kör längs en 1 000 meter lång rutt till totalt 57 stopp längs vägen vid olika delar av produktionsområdet. Av dessa är 50 stopp längs det löpande bandet. De förarlösa dragtruckarna används i blandad drift med manuella truckar i tre-skift, sju dagar i veckan.
Vid varje transport i motorfabriken i Györ kan varje dragtruck transportera upp till 5 ton olika delar för montering av fyrcylindriga bensinmotorer. Olika släpvagnar används för olika delar. Truckarna lastas manuellt med full last vid tre stationer. Sedan kör dragtågen oberoende genom monteringsområdet och lastas av vid olika stopp. På vägen tillbaka kör de tomma från produktionen tillbaka till logistikområdet.
Generellt behövs inget arbete i marken för navigering av truckarna, vilka orienterar sig via lasernavigation. Reflektorer sätts upp på lämpliga objekt längs rutten, så som pallställ och väggar. Det går att positionera autotruckarna med millimeterprecision vid fördefinierade stationer.