Ännu inga ryska sanktioner i Skandinaviens största hamn, där man inväntar besked från EU:s ministerråd om huruvida ryska fartyg ska stoppas från europeiska hamnar.
Göteborgs hamn uppger att det dagliga arbetet i hamnen och den operativa verksamheten än så länge pågår som vanligt i skuggan av den ryska invasionen i Ukraina.
Samtidigt påpekar man att lastägare, rederier och andra som använder hamnen kan ta enskilda beslut som kan påverka godsvolymer och antal anlöp i hamnen på marginalen, vilket också redan skett. Generellt och historiskt sett är dock godstrafiken mellan Ryssland och Sverige förhållandevis liten.
Mindre än en halv procent
Enligt hamnen utgör det Rysslandsorienterade godset som hanteras i hamnen mindre än 0,5 procent. Under 2021 bestod godset huvudsakligen av importerad råolja, raffinerade petroleumprodukter, kemiska produkter, gummi och plast.
Vad gäller frågan om att stoppa ryska anlöp till hamnen framhåller man att Göteborgs Hamn inte har någon egen policy gällande upprätthållande av sanktioner. Olika sanktioner eller beslut om stoppad fartygstrafik är inte ett ansvar som ligger på hamnen lokalt, utan är en fråga som ligger på regeringsnivå.
Samtidigt har EU-parlamentet röstat för ett svenskt förslag om att stänga ute ryska fartyg från europeiska hamnar. Detta förslag ligger nu på ministerrådets bord, som ska ta ställning i frågan.
Beredskap för flyktingar
Även branschorganisationen Transportföretagen bedömer att de svenska hamnarna och den svenska sjöfarten inte har påverkats i någon större omfattning. I ett skriftligt meddelande påpekar man att det är för tidigt att bedöma konsekvenserna av den uppkomna situationen, men man antar samtidigt att de hamnar som har trafik mot Ryssland, eller som arbetar med ryska varuägare, kan komma att påverkas i närtid.
Transportföretagen nämner också att en beredskap har byggts upp för ökade flyktingströmmar i större passagerarhamnar som Trelleborg, Ystad och Stockholm. Beredskapen består av ett utökat samarbete med berörda myndigheter såsom Migrationsverket och respektive kommun. Det praktiska arbetet för hamnarna handlar främst om att skapa ytor och logistik för att skapa en bra situation.