Inget stopp för ryska fartyg från Transportarbetareförbundets sida. Samtidigt ifrågasätter Sveriges Hamnar den blockad som Hamnarbetarförbundet lagt.
Transportarbetareförbundet, som är en del av LO, gör i nuläget inte någon gemensam sak med Hamnarbetareförbundet och deras varsel om att stoppa ryska fartyg i svenska hamnar från och med den 28 mars.
I ett pressmeddelande den 22 mars meddelar LO-facket att man vill ”samråda vidare med berörda hamnavdelningar och deras fackliga förtroendemän, i samband med avdelningarnas årsmöten”.
”Komplicerad”
Transportarbetareförbundet anser att frågan är komplicerad ur flera aspekter: dels utifrån hur effektivt ett sådant varsel kan bli, dels utifrån ett samordningsperspektiv ”där det krävs synkronisering på EU-nivå för att få relevant effekt”.
— Blockaden riskerar att bli ett slag i luften ur vårt perspektiv, kommenterar förbundsordförande Tommy Wreeth.
Vill ha tydligare besked
Arbetsgivareorganisationen Sveriges Hamnar meddelar å sin sida man behöver tydligare besked av Hamnarbetarförbundet om vad deras blockad, som är planerad att starta den 28 mars, egentligen innebär.
I en så kallad varselinvändning skriver de att de bland annat vill ha svar på vad Hamnarbetarförbundet menar med ”ryskkontrollerade fartyg” och ”ryskt import- eller exportgods”, och vad som händer om ett har fartyg exempelvis har en rysk befälhavare medan resten av besättningen kommer från ett annat land.
Framförallt vill Sveriges Hamnar att sanktionerna ska ske samordnat och på anmodan av regeringen.
— Restriktioner bör i första hand ske EU-gemensamt och utifrån gällande lagstiftning, säger Marcus Dahlsten, vd för Sveriges Hamnar och Transportföretagen i ett skriftligt uttalande.