Blandade reaktioner på Trafikverkets plan för transportinfrastrukturen år 2026-2037.
Trafikverkets nya nationella plan för transportinfrastrukturen åren 2026-2037 presenterades den 30 september, och reaktionerna från berörda parter har varit många. Här nedan är ett urval av reaktionerna som följde på planen.
Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, om att underhållsskulden på väg och järnväg ska byggas bort:
”Vi är givetvis glada för vägunderhållssatsningen som gör att Trafikverket kan beta av underhållsskulden. Det är den viktigaste åtgärden, då vägarna är ryggraden i transportsystemet och en förutsättning för alla andra trafikslag. För järnvägen är det satt till 2050, vilket är långt fram i tiden, och det är viktigt att Trafikverket anstränger sig till det yttersta för att använda den senaste tekniken och bedriva underhållsarbetet på järnväg så effektivt som möjligt.”
Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör i Region Norrbotten, om att Norrbotniabanan är fortsatt med den nya planen:
”Vi gläds särskilt åt att Trafikverket tagit till sig förslaget om att etappen Skellefteå–Luleå kan projekteras och byggas av en annan aktör. Det har vårt bolag Norrbotniabanan AB upprepade gånger lyft till både Trafikverket och regeringen. Med en alternativ lösning kan banan komma fortare på plats. Nu vill vi snabbt etablera ett projektbolag och komma vidare.”
Anna Jähnke (M), ordförande i Regionala utvecklingsnämnden i Skåne, om att det ska göras ett ”omtag” för dubbelspåret Maria-Helsingborg C:
”Jag är besviken och rent ut sagt förbannad, både som Helsingborgare och som ordförande i Regionala utvecklingsnämnden. Dubbelspår mellan Helsingborg och Maria är viktigt för såväl Helsingborgare som pendlar till jobb och utbildning som för näringslivet, inte bara i Helsingborg utan för hela Västsverige. (…) Det är helt orimligt att Trafikverket nu vill orsaka ytterligare förseningar.”
Erik Eklund, generaldirektör för Sjöfartsverket, om att Trafikverket föreslår en finansiering för uppgradering av isbrytarflottan:
”Jag ser positivt på förslaget från Trafikverket i dag. En föryngring av isbrytarflottan är en nödvändighet för att säkra importen och exporten i norra Sverige. Vi kommer nu att analysera hur en uppgradering av flottan kan göras på bästa sätt.”
Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren, om att Västra stambanan och Olskroken–Partille samt E45 Vänersborg-Mellerud:
”Att Trafikverket nu prioriterar Västra stambanan, E45 och sjöfarten är helt rätt. Det är satsningar som länge varit efterlängtade och som stärker Västsveriges roll som motor för hela landets tillväxt. Men en utredning är inte tillräckligt – Sverige och Västsverige behöver räls före 2037.”