Banavgifterna på järnvägen bör inte höjas tills kvaliteten på järnsvägssystemet blivit bättre. En majoritet i riksdagen bestående av socialdemokrater, miljöpartister, vänsterpartister och sverigedemokrater körde över alliansen i frågan.
– Ett bra beslut, säger Tågoperatörernas vd Christel Wiman.
Beslutet att göra ett uttalande om att inte höja banavgifterna tills dess att kvaliteten på järnvägssystemet blivit bättre och konkurrensvillkoren mellan trafikslagen blivit mer rättvisa, togs i samband med behandlingen av regeringens proposition om transportinfrastrukturen. Riksdagen fastställde därmed trafikutskottets förslag.
– Det var ett bra beslut för att behålla godstrafiken på spåren. Trafikverket har planerat att flerfaldiga banavgifterna under åren fram till 2021, och jag räknar med att det här beslutet är en tydlig signal att inte göra det, säger Christel Wiman, vd för Tågoperatörerna. Hon konstaterar att banavgifterna i vilket fall kommer att höjas med 25 procent nästa år, till sammanlagt en miljard kronor.
Näringslivets Transportråd säger att man ser beslutet som en möjlighet för regeringen och Trafikverket att ompröva de aviserade höjningarna och återkomma med en annan utformning.
Enligt Transportrådet måste avgiftshöjningarna ”sättas in i ett bredare perspektiv där effekter av de samlade höjningarna av olika avgifter för näringslivets konkurrenskraft och
antagna miljö- och klimatmål måste inkluderas.”
Riksdagen gav också regeringen i uppdrag att grundligt utreda järnvägssystemets organisation och överväga hur järnvägssystemet bör organiseras på bästa sätt för att möta framtidens krav. Orsaken är att järnvägen inte lever upp till kraven på hög kvalitet och punktlighet. Riksdagen vill också utreda gruvnäringens transportbehov och en järnvägsförbindelse mellan Kaunisvaara och Malmbanan.