Nya europeiska mätningar avslöjar omfattande avgasfusk hos lastbilar — ”vanligt att avgasreningen manipuleras”.
Enligt ett EU-projekt lett av svenska IVL Svenska Miljöinstitutet släpper lastbilar i Europa ut för mycket kväveoxider och partiklar — dessutom har många lastbilar manipulerad avgasrening.
När avgasmätningar gjordes på över 250 000 lastbilar i Milano, Prag och Krakow var resultaten nedslående: nästan 40 procent av samtliga lastbilar i Euro-klass IV, V och VI hade misstänkt höga utsläpp av kväveoxider eller släppte ut mer än vad som är tillåtet. Nattetid steg siffran till över 70 procent.
Över 60 procent av Euro 5-bilarna släppte ut för mycket kväveoxider under dagtid. Under natten var det hundra procent av dessa bilar som släppte ut för mycket.
– Resultatet är oroande. Det visar att det är vanligt att lastbilars avgasrening manipuleras till exempel genom att installera så kallade emulatorer som simulerar effekten av dieseltillsatsen Adblue. Med en Adblue-emulator slutar lastbilens rening av kväveoxider helt att fungera, kommenterar Åke Sjödin, projektets koordinator och utsläppsexpert på IVL.
Mätningarna gjordes från vägkanten och med mätinstrument ombord på en efterföljande bil, så kallad ”plume chasing”. I förlängningen ska mätresultaten kunna användas för att till exempel bötfälla eller begränsa körningen av fordon med för höga utsläpp.
I uppdraget ingick även mätning av personbilar, där det framgick att utsläppen av såväl kväveoxider som partiklar kan vara för höga även för relativt nya fordon med avancerad reningsutrustning.
Fotnot: EU-projektet ifråga heter CARES, vilket står för City Air Remote Emission Sensing. Här kan du läsa mer om resultaten.