Förväntningarna inför framtiden är tydligt pessimistisk hos landets e-handlare — det visar en ny rapport från Svensk Handel.
Såväl butikshandlare som e-handlare tror på en tuff höst. Enligt den senaste Handelsbarometern från branschorganisationen Svensk Handel — som nyligen meddelade att e-handeln minskat med 14 procent i år — är det så kallade indikatorvärdet för augusti månad det lägsta för året.
Orsaken till de låga förväntnignarna är en rekordhög inflation och stigande räntor i kombination med att en lågkonjunktur är i antågande.
— E-handeln drabbas likt butikshandeln av att man tror att konsumenter kommer att hålla hårdare i plånboken framöver. Konsumenternas köpkraft är helt enkelt inte lika stor längre, till följd av rekordhög inflation och stigande räntor, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Fotnot: Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Rapporten baseras på en telefonundersökning som varje månad distribueras till 600 slumpvis utvalda butikschefer, butiksägare och e-handlare. Rapporten genererar ett så kallat indikatorvärde, där ett värde på 100 indikerar en neutral nivå. I augusti uppgick indikatorvärdet hos e-handlarna till 88,4.