Detaljistkedjornas satsningar på att samordna säljinsatser i fysiska och nätbaserade butiker, och på att sälja via mobiler, väntas ge den svenska e-handeln ytterligare ett år av rekordtillväxt, enligt Postnord.
E-handel kommer att stå för närmare 8 procent av den totala försäljningen i handeln i år. Det spår Postnord, HUI Research och Svensk Digital Handel – samma trio som står bakom kvartalsundersökningen E-barometern. Ökningen jämfört med förra årets e-handel, som omfattade 50 miljarder kronor, väntas bli 16 procent. Procentsiffran har varit tämligen stabil i många år, men med ”ränta på ränta” innebär den att tillväxten i varumängd räknat fortsätter att gå snabbare och snabbare. Bara ökningen i år blir alltså 8 miljarder kronor, enligt prognosen.
För detaljhandeln som helhet spår HUI Research att tillväxten blir 4,0 procent. Det innebär att 30 procent av detaljhandelns tillväxt äger rum inom e-handelns tårtbit.
Till utvecklingen som väntas under året hör att fler detaljhandelsföretag väntas börja sälja över nätet – hittills har 60 procent av dem försäljning i flera kanaler. Och hos konsumenterna väntas fler avsluta sina köp i mobilen. Förra året var det fyra av tio nätkonsumenter som gjorde det.
Företagen bakom undersökningen intresserar sig för handeln med fysiska varor (inte exempelvis resor eller nedladdningstjänster), som säljs till konsumenter och som i e-handelns fall har beställts via nätet. Bakom totalsiffran för e-handeln som 8 procent av handeln döljer sig en skarp uppdelning mellan dagligvaruhandelns hälft, där andelen är mycket liten, och sällanköpsvarornas, där andelen e-handel ligger en bra bit över 10-procentsstrecket.
Alexander Kristofersson