Det första 730 meter långa tåget i Elvis-projektet har rullat mellan Gävle och Malmö. Tåget var 100 meter längre än normalt. Skogsindustrierna och Statens väg- och transportforskningsinstitut ligger bakom projektet som syftar till att effektivisera järnvägssystemet genom att utnyttja längre och tyngre tåg.
730-meterståget rullade från Gävle till Malmö lördagen 6 oktober. Det är det första demonstrationståget inom ramen för Elvis-projektet – ett projekt som ska studera hur järnvägssystemet kan effektiviseras genom att utnyttja längre och tyngre godståg.
– Med längre och tyngre tåg finns möjlighet att göra transporter mer energieffektiva, säger Inge Vierth projektledare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Den kapacitet som frigörs med längre tåg kan användas antingen till att föra över gods från väg till mer energieffektiva järnvägstransporter. Eller så kan kapaciteten utnyttjas till att skapa mindre störningskänsliga tidtabeller.
– Effektivare transporter gör järnvägen mer konkurrenskraftig, vilket leder till möjlighet att öka skogsindustrins redan höga andel järnvägstransporter ännu mer, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.
Flera olika demonstrationsprojekt med längre tåg och tyngre tåg ska genomföras i Elvis-projektet. Demonstrationsprojekten ska utvärderas från ett nätverksperspektiv. Det innebär att man analyserar hur kapacitetsutnyttjande, övrig trafik, störningskänslighet och operatörens behov påverkas av tågläge.
Skogsindustrins andel av det gods som transporteras på järnväg var 53 procent (2010) i ton raäknat vid utrikes transporter. Trafiken på Malmbanan är borträknad. Branschen stod för cirka 22 procent av det samlande godstransportarbetet på järnväg i Sverige 2010.