Mälarhamnar och Stockholms Hamnar har inlett ett samarbete för att öka inlandssjöfarten i Mälardalen. Framför allt gäller det en satsning på pråmtrafik för gods som ska avlasta vägarna.
– För att rederier, speditörer och varuägare ska kunna driva och använda pråmtrafik krävs att hamnar arbetar tillsammans i en slinga och att det finns farleder som fungerar för ändamålet, säger Carola Alzén, vd för Mälarhamnar, i ett pressmeddelande.
– Därför är det viktigt att vi hamnar drar våra strån till stacken och tillsammans tar avgörande steg för att den här trafiken ska komma igång på riktigt i Sverige.
Stockholm Norvik Hamn är en planerad container- och rorogodshamn på Norvikudden i Nynäshamn med en logistikpark på 450 000 kvadratmeter som NCC bygger. I planen ingår även ett industrispår från Nynäsbanan.
Norvik öppnar i maj 2020 och är då redo för pråmtrafik, men det är ännu ovisst vilka rederier som har behov av det. Det är gods från Stockholm Norvik som det är tänkt ska fraktas vidare på pråmar.
Nu har även Trafikverket engagerat sig genom att initiera en dialog med Stockholms Hamnar och Region Stockholm kring vad som krävs för att flytta över mer gods till sjöfarten.
– Vi ser ett ökat intresse för att nyttja vattnet så väl inne i Stockholm som på Mälaren vilket ligger helt i linje med regeringens ambitioner, säger Pia Berglund, nationell samordnare på Trafikverket i pressmeddelandet. Att nyttja sjöfarten för transporter är en viktig del för att nå Sveriges klimatmål samt en lösning på de trängselproblem vi ser på våra vägar.
I höstas meddelades att pråmaktören Avatar Logistics köper sitt första fartyg och tillsammans med Sand & Grus AB Jehander börjar trafikera Mälaren och centrala Stockholm.
Hamnarna i Köping och Västerås arbetar bland annat med projekt för att utöka och förstärka kajplatser, hamnytor och modernisera magasin. Hamnprojektet i Västerås och Köping startades under 2016 och beräknas att vara färdigt under 2020.