Den lilla självkörande roboten Hugo har tidigare testats för postleveranser på Chalmers i Göteborg. Nu ska Hugo testas i ett bostadsområde i Stockholm.
Enligt Postnord testar man leveransroboten för att se hur den kommer att interagera ihop med människor. Testplatsen blir Norra Djurgårdsstaden, där Hugo kommer att rulla fram under året.
Pernilla Kolni, som är Business Innovation Officer på PostNord och ansvarig för Hugo-projektet, säger i ett pressmeddelande att man gör testet för att lära sig hur roboten kan användas för att underlätta vardagen för kunder och mottagare.
– Genom testerna vill vi lära oss mer om interaktioner mellan robotar och människor men också få fler insikter i kundupplevelsen. Säkerhetsaspekten är också viktig: vi ska se till att människor upplever Hugo som säker. Den tekniska stabiliteten är också något vi vill studera. Vi vill helt enkelt testa för att lära oss, kan man säga, säger Pernilla Kolni.
Har testats i Göteborg
Den batteridrivna leveransroboten Hugo har utvecklats av startup-bolaget Hugo Delivery, som ihop med ett flertal myndigheter och partners under ett par år har testat det lilla fordonet på Chalmers campus Johanneberg i Göteborg.
Roboten Hugo mäter 80×70 centimeter och har en höjd som beroende på ändamål kan anpassas mellan 29 och 100 centimeter. Lastkapaciteten är 100 kilo och designen är geometriskt enkel med en ”vänlig” framtoning, med runda lampor som tydligt visar Hugos intentioner när den är i drift.
– Tanken är att Hugos framtoning ska hjälpa till att överbrygga glappet mellan robot och människa och övervinna den avvaktande inställning som många av oss känner inför ny teknik. Exakt vad han ska göra kommer testerna styra till stor del, men det kan handla om många olika sorters uppdrag, kommenterar Carl Berge, grundare av Hugo Delivery.
Spela viktig roll
Enligt Postnord tror man att robotar kommer att spela en viktig roll inom den framtida logistiken där målet är hållbara och fossilfria städer.
– Hugo kan bidra till minskade koldioxidutsläpp. Skillnaden mellan att använda Hugo för en leverans jämfört med att ta en vanlig bil till ett ombud är stor, och jämfört med en lätt lastbil är Hugos utsläpp flera hundra gånger mindre. Dessutom uppstår inga personalkostnader och eftersom Hugo färdas så tyst kan han användas dygnet runt för leveranser. Att kunna förlänga tidsfönstret så här ser vi leder till högre bekvämlighet för de boende, säger Pernilla Kolni.