När Postnord nu utökar sin tredjepartslogistikverksamhet vid en av sina anläggningar så har man satsat på en ny lagerlösning från svenska Zetes.
Postnord TPL utökar sin lagerverksamhet för ett av Europas ledande byggvaruhus vid sin 90 000 kvadratmeter stora nya anläggning i Norrköping. Uppdraget innebär att Postnord kommer att lagra, hantera och distribuera varor till alla byggvaruhusets butiker i Sverige och Norge.
Inför det nya uppdraget åt byggvaruhuset sökte Postnord TPL en lagerlösning som hanterar, optimerar och styr plock och andra processer i ett lager. Valet föll till sist på två moduler ur det svenska företaget Zetes lagerlösning ”Zetes Medea Voice” för att öka produktivitet vid orderplock och ”Zetes Medea Loading Verification” för att styra och hantera utleveranser på ett mer effektivt och automatiserat sätt.
Så här fungerar Zetes lösning för automatisk lastningsverifiering:
På Postnords Norrköpingsanläggning sitter 35 kameror installerade vid utlastningsportarna. Detta gör att systemet omedelbart detekterar och analyserar alla palletiketter innan gods lastas på lastbilen. Detta utlöser en go- respektive no go-signal som hindrar operatörer från att lasta fel gods på fel fordon. Denna automatiserade lösning ska eliminera mänskliga misstag. Den medger dessutom att flera operatörer lastar samma lastbil samtidigt för att öka produktiviteten och spara tid.
Så här fungerar Zetes multimodala röststyrda system:
Med mer än 80 lageroperatörer ska de röststyrda arbetsflödena leda operatörerna till rätt produkt och berätta antalet som ska plockas. Systemet ska hjälpa Postnord TPL:s anläggning att förbättra utförandet av orderplocksuppgifter, samtidigt som risken för att det inträffar fel på lagret ska minimeras. Möjligheten att arbeta hands-free ska också minska risken för att varor tappas eller försvinner och förbättrar personalens ergonomi.