Därför sänker man hastigheten på sina nya fordon.
Postnord Sverige har beslutat att hastighetsspärra sina nyinköpta eldrivna transportbilar, utdelningsbilar och brevskåpbilar. Totalt rör det sig om 800 av totalt 5 000 fordon.
Hastighetsspärren innebär att alla nyinköpta eldrivna transportbilar och brevskåpbilar får en maxhastighet på 80 km/h, medan utdelningsbilar begränsas till 90 km/h.
Enligt Agnes Karlsson, chef för infrastruktur på PostNord, innebär detta att man får en längre räckvidd på sina eldrivna fordon och därmed en minskad energiförbrukning. Detta ska i sin tur bidra till att koncernen uppnår sina hållbarhetsmål om att bli helt fossilfria till 2030.
Åtgärden ska dock inte innebära att det tar längre tid att dela ut post och paket.
— Vi kommer att dela ut försändelserna lika snabbt som idag, säger Agnes Karlsson och tillägger:
— Vi skulle inte genomföra den här förändringen om vi inte var säkra på att kunna fortsätta leverera post och paket på samma sätt som i dag. Trafiksäkerhetsmässigt är det säkrare att köra i 90 kilometer i timmen än i 120. För våra chaufförer innebär det att de inte behöver känna sig stressade att köra snabbare, och de få minuter vi förlorar på en utdelningsrunda kommer att tas med i ruttplaneringen.