Förbättrar resultatet med fyra miljoner kronor och ökar på såväl container- som styckegodstrafiken.
Enligt ett pressmeddelande från Helsingborgs Hamn förbättrade man resultatet efter finansiella poster till 69 miljoner kronor 2021 jämfört med 65 miljoner kronor året dessförinnan.
De verksamhetsområden som ökat mest i omsättning är framför allt containersegmentet, men även bulk och konventionell styckegodstrafik uppges ha en förbättrad omsättning jämfört med året innan.
Uppgifterna från Helsingborgs Hamn överensstämmer med de siffror som vi på Transportnytt redovisar i aktuellt nummer — det vill säga nummer 2, som du för övrigt just nu kan läsa gratis genom att klicka här. Enligt Sjöfartsverket ökade mängden ton gods som hanterades i Helsingborgs hamn via roro-trafiken förra året med 6 procent — från cirka 5,9 miljoner ton till cirka 6,2 miljoner ton. Det innebär i sin tur att Helsingborg är landets tredje största roro-hamn, efter Trelleborg och Göteborg.
När det gäller den intermodala trafiken så tillkom en ny veckopendel under 2021, då rederiet Containerships valde att starta en tågpendel i egen regi från Helsingborgs Hamn. Totala antalet enheter som kommer eller lämnar Helsingborgs Hamn via järnväg ökade förra året med 2 procent.
— Med ett starkt resultat i ryggen satsar vi vidare på att utveckla hållbara samarbeten med våra kunder, vår infrastruktur och innovativa lösningar. Att vi kan skapa ett starkt resultat i dessa tider visar att vi satsar rätt på att bygga en ny modern containerterminal där vi som Nordens modernaste hamn har kapacitet att effektivt och flexibelt hantera ökande containervolymer under lång tid framåt, säger Nicklas Romell, CCO i Helsingborgs Hamn, i ett pressmeddelande.