
Emballagebranschen kliver nu på allvar in i på mässgolvet på Logistik & Transport i Göteborg 16-17 november. Mässan i nästa vecka samlar också många av de stora truck- och materialhanteringsföretagen. I konferensen deltar bland annat infrastrukturminister Anna Johansson och Volvo AB:s nya vd Martin Lundstedt. Förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd är debattledare.
För första gången äger Göteborgs stora logistikevenemang Logistik & Transport på senhösten. Den årliga mässan och konferensen har flyttats från sin traditionella tid i maj-juni. Svenska Mässan har uppgett att skälet till flytten är att man vill undvika en krock med e-handelsevenemanget Scandinavian E-business Camp.
E-handeln som nu driver på stora förändringar i logistikbranschen får också stort utrymme på mässan och konferensen. Bland annat ägnas ett tre timmar långt pass första konferensdagen åt logistik och e-handel. Infrastrukturministern finns på plats. Anna Johansson deltar i det inledande konferenspasset på onsdagsförmiddagen. Det passet leds av den tidigare infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd.
Volvos AB:s nya vd Martin Lundstedt hör till talarna under förmiddagspasset, liksom Stena-chefen Carl-Johan Hagman samt Green Cargos vd Jan Kilström, Per Bondemark, vice vd i SSAB och Jessica Rosencrantz, vice ordförande i Trafikutskottet. Temat är omvärldsbevakning och framtidsspaning.
Som tidigare har flera logistikorganisationer valt att arrangera egna möten i samband med mässan. Det gäller exempelvis de tunga transportköparna i Näringslivets Transportråd. De samlas till ett internt höstmöte under mässan där Anna Johansson kommer att frågas ut och även Martin Lundstedt deltar.
Mässan får omkring 120 utställare. För första gången finns en särskild avdelning för pack och emballage. Uppslutningen av utställare inom materialhantering och automatisering och lagerinredning är god. De flesta märkesleverantörerna av truckar finns på plats, trots att det här inte är något ”truckår” i år för Svenska Mässan.
På it-sidan får man också en god överblick av marknaden genom att gå runt på mässgolvet. När det gäller transporter saknas flera. Av de kända varumärkena är det egentligen endast Stena och Postnord som finns på plats. Stena är huvudsponsorer till mässan och konferensen och Postnord är aktiv genom att vara medarrangör av konferensavsnittet om e-handel.
Mats Udikas