Regeringen avsätter 550 miljoner kronor för att skynda på omställningen till elektrifierade tunga transporter. Pengarna är avsedda för ladd- eller tankstationer för vätgas.
Konkret handlar det om att regeringen har beslutat om en så kallad förordning för statligt stöd på 550 miljoner kronor till regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter.
Regionala elektrifieringspiloter är det något märkliga namnet på projekt inriktade på att bygga upp en infrastruktur med laddstationer eller tankstationer för vätgas, avsedda för tunga elektrifierade lastbilstransporter.
I projekten kan parter av typen logistikfirmor, laddoperatörer, fordonstillverkare och offentliga aktörer ingå.
Snabbare omställning
Syftet med stödet är att skynda på omställningen till elektrifierade tunga transporter.
— Elektrifieringen av transporter gynnar Sveriges välstånd, bidrar till den gröna industriella revolutionen i hela landet och skapar förutsättningar för fler jobb. Genom detta stöd på 550 miljoner kronor ger vi utvecklingen av eldrivna tunga transporter mer kraft framåt genom att påbörja en snabb och smart utbyggnad av laddstationer, säger energiminister Khashayar Farmanbar (S) i ett pressmeddelande.
I pressmeddelandet framhålls att eldrivna transporter ska möjliggöras i hela landet genom en snabb, samordnad och samhällsekonomiskt effektiv utbyggnad av ändamålsenlig laddinfrastruktur och tankstationer för vätgas.
”Det är nu vi ställer om”
Man påpekar också att ”då en stor del av landets godstransporter sker inom samma region har elektrifiering av relativt korta regionala vägtransporter stor potential att bidra till att uppnå miljö- och klimatmålen”.
— Med elektrifieringspiloterna ställer vi om yrkestrafiken så att den blir effektiv och klimatsmart. Intresset är rekordstort – förra året fick vi över 260 aktörer i hela landet att avge egna löften för att elektrifiera sina transporter. Det är nu vi ställer om. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland, kommenterar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).