De tre största hamnarna i Öresund planerar ett samgående. I torsdags tecknade Helsingborgs Hamn (HHAB) och Köpenhamns och Malmö hamnar (CMP AB) en avsiktsförklaring om att utreda ett gemensamt hamnbolag.
Enligt styrelserna för de båda hamnbolagen är planen att skapa ett hamnbolag med bredare produktutbud. Ökande handeln med länderna i Östersjöregionen, hårdare konkurrens från andra hamnar och övriga trafikslag, begränsade möjligheter att expandera längs kustlinjen samt allt striktare miljövillkor har drivit på planerna.
Jo Kristian Okstad, vd för Helsingborgs hamn menar att det finns goda affärsmässiga förutsättningar för ett gemensamt hamnbolag.
– Det handlar framför allt om högre intäkter och lägre drifts- och investeringskostnader, samt att vår konkurrenskraft i Östersjöregionen stärks. Johan Röstin, vd för CMP AB understryker att hamnarna kompletterar varandra.
– Genom att fokusera på våra nuvarande specialistområden kan effektiviteten öka.
Helsingborg är Sveriges näst största containerhamn efter Göteborg. Malmö är en viktig hamn för bland annat bilimport, bulk och roro. Malmö-Köpenhamn lockar dessutom en stor del av kryssningstrafiken.
Den samlade godsomsättningen i de tre hamnarna är omkring 22 miljoner ton och är ganska jämnt fördelad.