
Cargotecdivisionerna MacGregor och Kalmar samt Rolls-Royce Oy hör till en grupp finländska aktörer som tar täten för att ge Östersjön – och världen – självkörande fartyg år 2025.
Den finska innovationsmyndigheten Tekes står som huvudfinansiär för industriforskningssamarbetet som ska göra de autonoma fartygen till verklighet. Cargotecs delar MacGregor och Kalmar deltar tillsammans med en rad andra företag från såväl sjö- som IT-världen: Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto, Wärtsilä med flera.
– Branschens effektivitetsförbättringar kommer att drivas fram av framstegen inom kommunikation och digitalisering, tillsammans med nya affärsmodeller och förmågor. Autonoma sjötransporter är ett utmärkt exempel på en sådan ny förmåga, säger MacGregors affärsutvecklings- och marknadsdirektör Pasi Lehtonen i ett pressmeddelande.
Projektet samordnas av Dimecc, ett företag som är specialiserat på att stödja innovationssamarbeten mellan företag, och som ägs av Finlands storföretag och högskolor.