Nya handlingsplanen för vinterväghållningen får beröm — men också kritik.
Efter den förra vinterns trafikincidenter på E22 i januari och E4/E20 i april har Trafikverket — på regeringens uppdrag — utarbetat en handlingsplan som ska leda till en bättre vinterväghållning.
Bland åtgärderna i planen nämns att regionala ledningar stärkts så att man kan fatta snabbare beslut vid akuta händelser, plus att ett ”tillfälligt arbetssätt” införts för att man snabbt ska kunna flytta fordon som blockerar vägen.
Vidare framhålls att kompetensen hos tjänstemän i beredskap har höjts och att en ny dygnetruntfunktion i drift- och underhållsverksamheten har införts.
Trafikverket har också fördjupat samarbetet med entreprenörerna för att säkerställa att dessa är ”fullt redo att möta vinterns utmaningar”.
Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag ser positivt på åtgärderna i handlingsplanen men anser samtidigt att fler snöröjningsresurser borde tillföras landets vägar.
Enligt branschorganisationen har Trafikverket snarare fokuserat på organisatoriska brister än att tillföra ytterligare maskinella resurser.
— Antalet snöröjningsresurser har minskat under en längre tid i Sverige. Tillförandet av fler snöröjningsresurser ute på landets vägar krävs för att strukturellt vända trenden med en allmänt försämrad vinterväghållning. Här hade vi velat se tydliga satsningar, kommenterar Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag.