Näthandlarna måste bli bättre på att redovisa vilka leveransalternativ som är bäst för miljön. I ett första steg ska det ske på frivillig väg.
Det är mycket att tänka på som e-handelskonsument — inte minst när det gäller alla olika leveransalternativ som erbjuds. Ofta möts man som kund av olika leveransval som vart och ett kan lova miljömässig hållbarhet.
Enligt myndigheten Trafikanalys är det dock inte alltid tydligt vad e-handlarnas olika leveransalternativ innebär. I sämsta fall kan det enligt myndigheten betyda en osäkerhet som får konsumenten att rata de miljömässigt hållbara leveransvalen.
— För att fler ska välja hållbara leveransval menar vi att begrepp och märkningar måste definieras och förklaras bättre för konsumenterna, säger Sara Berntsson, projektledare vid Trafikanalys, i ett pressmeddelande.
Problemet med otydlig hållbarhetsinformation har uppmärksammats av branschen själva och ett initiativ med en Svanenmärkning och en överenskommelse om fossilfria leveranser pågår.
Trafikanalys föreslår därför att informationen om hållbara leveransval förstärks hos företagen och att detta i ett första steg sker på frivillig väg. Bland annat föreslås att hållbara leveransval rangordnas och att det vid checkouten finns lättillgänglig information om vad ens leveransval innebär.