Regeringen vill att utländska transportföretag som fuskar ska kunna få sina fordon fastlåsta i fler fall än idag. Förslaget är en följd av EU:s mobilitetpaket.
– Svenska löner och villkor ska gälla på vägarna och det ska kosta att fuska. Regeringen har redan infört EU:s högsta sanktionsavgift för olagliga transporter, nu utökar vi möjligheten att låsa fast fordon för att säkerställa att sanktionsavgifter betalas. Så tar vi krafttag mot fusket, säger infrastruktuminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.
Förslaget är en lagrådsremiss och kompletterar propositionen om genomförande av det så kallade mobilitetspaketet. Enligt propositionen skärps kraven på utländska transportföretag att anmäla utstationerade arbetstagare till Arbetsmiljöverket senast den dag då arbetet i Sverige påbörjas. Detta underlättar i sin tur för svenska fackförbund att förhandla om kollektivavtal och ställa krav på svenska löner och villkor.
Enligt propositionen ska utlandsetablerade transportföretag som utför transporter med en utstationerad förare och som inte kan visa upp en kopia av utstationeringsdeklarationen tilldelas en sanktionsavgift.
För att säkerställa sanktionsavgiften också betalas vill nu regeringen att polisen ska kunna utföra klampning, det vill säga fastlåsning, för att hindra att fordonet kör vidare.
I lagrådsremissen föreslås att lagändringen ska träda i kraft den 1 augusti 2022.