Efter en knapp timmes strejk var transportkonflikten över och de anställda på terminalerna runt om i landet var igång med sina jobb. Villkoren för de inhyrda från bemanningsföretag var den svåraste nöten att knäcka för förhandlarna.
När den korta strejken var över vid lunchtid 24 april visade både Transportgruppens vd Peter Jeppsson och Transportfackets ordförande Lars Lindgren nöjda miner. Man hade kommit överens i knäckfrågan, som gällde inhyrda från bemanningsföretag.
Parterna är överens om att den inhyrda personalen ska omfattas av kollektivavtal, uppger tidningen Transportarbetarens webbupplaga. Arbetsgivarna i Bilarbetsgivarna rekommenderas att bara anlita bemanningsföretag som tillämpar Bemanningsavtalet.
De transportföretag som vill hyra in ska först förhandla med facket. Några av de punkter som ska tas upp i en sådan förhandling gäller syfte, omfattning, arbetsuppgifter och arbetstider. I förhandlingen ska arbetsgivaren också ange löneläget för de bemanningsanställda.
Transportfacket betecknar överenskommelsen som ett historiskt genombrott. Peter Jeppsson vd för Transportgruppen och Biltrafikens Arbetsgivareförbund säger:
– Jag är mycket lättad över att vi kommit överens. Avtalet ligger i linje med medlarnas bud och det av industrin fastställda märket. Vi är glada att Transport nu tar ansvar och att vi har ett avtal som båda parter accepterar.
I pengar räknat handlar avtalet en lönehöjning i tre steg fram till 31 mars 2016. Totalt är höjningen på 1827 kronor. En retroaktiv höjning på 650 kronor ingår från 1 mars. Ersättningar för övertid, ob och andra tillägg räknas upp med mellan 2,2 procent och 2,6 procent i tre omgångar. Traktamentena är frysta och räknas inte upp under treårsperioden.