2015 blev ett nytt rekordår för den svenska truckbranschen. Truckföretagen sålde nästan 8 000 truckar. Undantaget 2014, så har det aldrig kommit ut fler nya truckar på marknaden enligt branschorganisationen Maskinleverantörerna.
Av de 7 983 truckarna som såldes under 2015 var 2 127 stycken motviktstruckar. Det är generellt sett dyrare och tyngre maskiner än lagertruckarna som uteslutande är elektriska maskiner som används inomhus. Andelen motviktstruckar minskade något jämfört med året innan.
Bland lagertruckarna så var det de mer komplexa maskinerna som ökade mest, tillsammans med drag- och flaktruckarna. Det framgår av en stor sammanställning i tidningen Transportnytt 1-2016. Tidningen kan beställas av prenumerationsavdelningen eller läsas som webbtidning.
Maskinleverantörerna står för statistiken som omfattar omkring 90 procent av den svenska truckmarknaden. Statistiken gäller nya maskiner som kommer ut på marknaden, oavsett om de säljs eller hyrs ut.
– Försäljningsmässigt var 2015 ett starkt år, vilket pekar på att marknaden är hälsosam, sammanfattar Per Fyrenius som är ordförande i trucksektionen i Maskinleverantörerna.
Några av de stora truckaffärerna under året var:
• Heminredningsfirman Rustas satsning på en 72 000 kvadratmeter stor distributionscentral i Norrköping. 110 truckar från Toyota används där idag
• Aditro Logistics flyttade in i en ny lageranläggning i Borås på 40 000 kvm. Den är inriktad på tredjepartslogistik och e-handel. Det var Linde som tog hem truckaffären och levererade 120-160 maskiner.
• Schenker Freights ramavtal med Toyota, Jungheinrich och Västsvenska truck (Crown).
• Spendrups har köpt 107 truckar från Linde till sina anläggningar i Grängesberg och Hällefors.