Kolla in vad som kan bli världens största eldrivna passagerarbilfärja.
Rederiet Viking Line har tagit fram ett nytt fartygskoncept vid namn Helios som visar hur världens största helt eldrivna passagerarbilfärja skulle se ut. Med en batterikapacitet på cirka 85–100 megawattimmar (MWh) skulle Helios kunna transportera 2 000 resenärer över Finska viken på drygt två timmar.
Konceptet är planerat speciellt för linjen Helsingfors–Tallinn, eftersom den 80 kilometer långa sträckan lämpar sig utmärkt för eldriven fartygstrafik. Det eldrivna fartyget laddas när fartyget ligger i hamn. Fartyget kräver en laddningskapacitet på över 30 megawattimmar.
Konceptfartygets längd är 195 meter, bredd 30 meter och fart cirka 23 knop. Fraktkapaciteten ombord ligger på cirka 2 km.
Jämfört med silhuetten på traditionella fartyg särskiljer sig Helios främst genom att skorstenen saknas.
Konceptet baserar sig på ett forskningssamarbete mellan Viking Line och Raumo varv samt ett antal andra samarbetspartners.
Enligt Viking LIne skulle det nya fartygskonceptet kunna förverkligas redan i början av 2030-talet.
– Konceptet bevisar att en storskalig utsläppsfri sjöfart inte längre är en utopi, utan världens största helt eldrivna passagerarbilfärjor skulle kunna vara i trafik redan i början av nästa årtionde. Vi är väldigt engagerade i att göra verklighet av den ambitiösa vision som Helios innebär, säger Jan Hanses, vd för Viking Line.